Všechny
Recepty
Stravování
Zdraví
Cvičení
Všeobecné
Hubnutí
Fitshaker podcasty
Proměny
Seberozvoj a motivace
Pro fit maminky
Fit pobyty a dovolené
Myslíme ekologicky!
Těhotenství

Vitamíny v praxi: Jak je využít na maximum?

vitaminy

Vitamíny patří mezi mikronutrienty, které naše tělo potřebuje sice jen v malých množstvích (v porovnání s makroživinami), pro normální fungování našeho organismu však mají klíčový význam.

To, že jsou vitamíny pro naše tělo důležité, určitě víš. Ovoce a zelenina jsou zdravé, protože jsou v nich vitamíny – podobné fráze vštěpujeme už malým dětem. Ne každý už však ví, jak vitamíny přijímat tak, aby byly využité na maximum, a co s jejich obsahem v ovoci a zelenině udělá například skladování, vaření nebo zavařování.

Stručně o vitamínech

Vitamíny jsou organické sloučeniny, které jsou obsaženy ve stravě, v některé víc než v jiné.

I když je naše tělo potřebuje jen v malém množství, jejich nedostatek se může projevit závažnými stavy. Ty, které potřebujeme, jsou vitamíny (nebo skupiny vitamínů) A, B, C, D, E, H a K.

Jednoduše je dělíme na ty, které jsou rozpustné v tucích (D, E, K, A) a rozpustné ve vodě – všechny ostatní.

Vitamíny se podílejí na průběhu biochemických procesů, slouží jako antioxidanty, podporují normální fungování imunitního systému a každý z nich má samozřejmě i specifické účinky na konkrétní proces nebo orgán.

vitamíny na imunitu

Jak užívat vitamíny?

Vitamíny můžeme získat z pestré stravy v potřebném množství, pokud je však chceme přece jen suplementovat, hlavně u těch rozpustných v tucích je nutné dodržovat určitá specifika.

Vitamíny rozpustné v tucích naše tělo skladuje hlavně v tukovém tkanivu a když chceme našemu tělu pomoct a maximalizovat jejich využitelnost a vstřebávání, je vhodné je kombinovat se stravou s obsahem tuků. Například vitamín D je jedním z nejdůležitějších, ale vzniká v kůži působením slunečního záření, a tak je jeho suplementace potřebná hlavně v období podzimu a zimy, když nemáme dostatek slunce.

A protože vitamín D je v tucích rozpustný, je vhodné zvolit formu, která obsahuje i tuky (například oleje, tehdy se lépe vstřebá), a tou formou jsou například kapky.

vitaminy na miru

Skladování vitamínů

Když se bavíme o vitamínech v „přirozené“ formě – o ovoci a zelenině, je na místě otázka, jak se jejich obsah nebo kvalita mění při různém skladování a zpracování. Měli bychom ovoce a zeleninu skladovat v lednici nebo mrazáku? A co se stane, když ovoce uvaříme nebo zavaříme?

Chlazení a mrazení

Studie z roku 2015 porovnávala obsah vitamínů A, C a E ve vybrané zelenině a ovoci, konkrétně jejich obsah v čerstvém stavu a po zmrazení.

Vitamín C nevykazoval výrazný rozdíl, v některých vzorcích bylo jeho množství trošku vyšší v zmrazeném stavu.

Obsah vitamínů A a E se nezměnil, jediná složka, jejíž množství po zmrazení kleslo, byl betakaroten. Mrazení čerstvého ovoce a zeleniny podle této studie tedy množství vitamínů (kromě betakarotenu) nesnižuje.

Co se týká uchovávání v lednici, množství většiny vitamínů v ovoci a zelenině celkově klesá skladováním, přičemž při uchování při teplotě 4–6 stupňů se tento pokles zpomaluje, ale ne výrazně.

vitaminy pro deti

Vaření

Jiná studie z roku 2018 se podívala na obsah vitamínů v ovoci a zelenině po tepelné úpravě.

Ukázalo se, že vaření, napařování, blanšírování nebo ohřívání snižuje obsah vitamínů, nejvíc vitamínu C.

Platí však, že čím kratší dobu a s čím nižší teplotou se se surovinami pracuje, tím méně radikální je snížení obsahu vitamínů. Zajímavý je však například vitamín B12, který při vaření nedegraduje.

vitaminy v ovoci

Zavařování

O zavařovaných potravinách se často říká, že už v nich vitamíny nejsou.

Výzkum však ukazuje, že ne vždy to musí být pravda. Při zavařování obvykle degradují spíš vitamíny rozpustné ve vodě, hlavně C a B, zatímco vitamíny rozpustné v tucích si svoji hodnotu zachovávají poměrně dobře.

vitamíny v ovoci a zelenině
Co z toho tedy vyplývá? Ovoce a zelenina obsahují nejvyšší množství vitamínů, když je konzumujeme čerstvé. Ne vždy však máme takovou možnost, a tak je zmrazení čerstvě posbíraného ovoce nebo zeleniny stejně dobrým řešením. Na vaření nebo zavařování však není třeba zanevřít, protože stále platí, že i nižší množství vitamínů je lepší než žádné.

Na našem blogu najdeš hromadu skvělých receptů, které zohledňují správné zachování vitamínů ve stravě. Inspiruj se! ❤️

Navíc teď koupí členství na rok u nás získáváš jednu z našich kuchařek jako dárek. Koukni i na další benefity, které máme pro naše členy, a přidej se k nám:

zdravé recepty
Fotka autora
Bea Loffayová
Redaktorka ve Fitshakeru

Jsem studentkou medicíny, líbí se mi, jak lze prostřednictvím "lidské řeči" vysvětlit, co se v našem těle děje, a předávat tak informace všem, kteří chtějí porozumět lidskému tělu. Kromě toho jsem fanouškem cestování, poznávání a dobrého jídla a tyto svoje vášně se snažím přenést i do svých článků. Pokud tě zajímá, co se v našem těle děje při sportu nebo při jídle, jak si zachovat fyzické i psychické zdraví, nebo tě zajímají všechna možná i nemožná témata z oblasti zdraví podložená studiemi a fakty, tady jsi na správném místě.

Kategorie

Líbí se ti náš článek? Sdílej ho na sociálních sítích.