Všechny
Recepty
Stravování
Zdraví
Všeobecné
Cvičení
Hubnutí
Fitshaker podcasty
Proměny
Seberozvoj a motivace
Pro fit maminky
Fit pobyty a dovolené
Myslíme ekologicky!
Těhotenství

4 jednoduché techniky, jak se zbavit špatných myšlenek, i pro začátečníky

jak uklidnit mysl

Nemůžeme ovlivnit první myšlenku. Co však ovlivnit můžeme, je „domino“, které se spouští po první myšlence – naše následné přemýšlení, kterého si často ani nejsme vědomí. Co pomáhá zvědomit a zastavit proud myšlenek, i těch špatných, negativních, se dozvíš níže v článku. Technik a způsobů, jak se svojí myslí pracovat, je mnoho; v tomto článku si popíšeme jen některé základní tipy vhodné i pro začátečníky.

„Mysl může být dobrý sluha, ale zlý pán.“

Na začátek – myšlení může být super, když je produktivní. Všechno, co se ve světě událo, navrhlo, postavilo, realizovalo... začalo nejdřív jako myšlenka, idea, obraz v něčí mysli. Prohlubování myšlenky do detailu, reflexe, zkoumání – to všechno nám může zlepšit kvalitu života tím, že pochopíme souvislosti nebo změníme to, co pro nás není dobré.

Teď se však zaměříme na jinou část našeho myšlení, a to je myšlení, které nám znepříjemňuje život. Neproduktivní myšlenky, které zbytečně živíme a točíme dokola. Negativní myšlení, které neumíme zastavit, nad kterým nemáme kontrolu, kvůli kterému se neumíme uvolnit, usnout, změnit...

Stejně, jako pracujeme na svém těle, aby se stalo silnější a ohebnější, musíme pracovat i na svojí mysli.

Jenže to nás nikdo neučil. Nevíme, jak dostat svou mysl pod kontrolu, jen proto, že jsme neměli učitele/rodiče, který by nás k tomu vychoval. Možná by se do škol hodila kromě tělesné výchovy i mentální a emoční výchova, abychom i v této sféře byli do života víc připraveni... :-)

Všechno se však můžeš naučit i vlastní cestou, já tady nabídnu pár tipů, které můžeš cvičit, abys svoji mysl začala trošku víc vnímat a kontrolovat.

4 tipy na práci s myslí

# 1: Sebereflexe během dne

Toto je jeden z nejdůležitějších kroků. Všímat si, co se ti během dne objevuje v mysli – jak přemýšlíš a jak reaguješ. Nejen když jsi sama, ale i když jsi ve společnosti dalších lidí.

Umíš přemýšlet a zároveň si být vědomá, že přemýšlíš? Umíš vystopovat, proč jsi o něčem začala mluvit? Jsi si vědomá toho, proč reaguješ tak, jak reaguješ?

Když začneš tohle sledovat, zjistíš, že mnoho způsobů přemýšlení a reagování je totálně automatických a možná dokonce ani „nejsou tvoje“ (mluví z tebe možná tvoje máma, kultura nebo určitý stereotyp). Uvědomění jako první krok ti může napomoct k následné změně myšlení, odstupu a „výběru“ svých dalších myšlenek a reakcí.

# 2: Ticho

Pro lepší vnímání toho, co se v tobě děje, je dobré eliminovat „vnější hluk“, který nám často vnukává slova a informace, které jsou zbytečné, a používáme ho (nevědomky) pro zábavu naší mysli jen proto, abychom nemuseli vnímat, co se nám v hlavě děje.

Jak se máš, když jsi chvilku sama v tichu? Je ti to příjemné, nebo máš potřebu se něčím neustále zaměstnávat? Míň rádia, televize, sociálních sítí a víc ticha během dne ti umožní být víc ve spojení se sebou. Zkus aspoň 15 minut denně jen tak sedět v tichu, popíjet čaj a vnímat, jak se máš.

# 3: Sport a pohyb

Fyzická aktivita a pohyb je asi nejznámější způsob, jak „vypnout hlavu“. Sportovní aktivita nám prostřednictvím endorfinů zlepšuje náladu, takže když se cítíš špatně a neumíš zastavit svoji mysl, jakýkoliv pohyb je dobrou volbou (i když na něj možná právě nemáš chuť, protože se necítíš dobře, zkus se v daný moment překonat).

Pohyb dokáže změnit a zlepšit naše vnitřní nastavení. Pohyb nás dostává z hlavy do těla. Je tedy dobré mít pravidelný pohyb, který děláš ráda a který ti přesměruje pozornost. (Pozor na past: na pohybu se můžeme stát i závislí a ne vždy je to ten nejvhodnější a nejpraktičtější způsob vypnutí hlavy, proto je dobré naučit se pracovat s myslí i jinými způsoby!)

# 4: Mindfulness meditace

Meditace všímavého přístupu je skvělá technika, jak se naučit mít svoji mysl pod kontrolou. Je to doslova trénink mysli, kdy se rozhoduješ všímat si určitého vjemu, například dechu, s tím, že když se ti objeví jakákoliv myšlenka, všimneš si jí, uznáš ji a necháš ji odejít (tzn. nerozvíjíš tuto myšlenku dál). Je to v podstatě neustálé vracení pozornosti do přítomnosti.

Je nutné uvědomit si, že se nedá ovlivnit to, aby ti myšlenky v hlavě „nevyskakovaly“, není možné nemyslet. Proto se za to nekritizuj a přistupuj k sobě trpělivě a s laskavostí. Co se ale můžeš naučit, je všímat si myšlenek, zpomalit jejich tok a možná postupně vytvořit delší prostor mezi jednotlivými myšlenkami, ve kterém se naučíš spočívat. Ale to už je výsledek větší práce. Po určitém úsilí to však zvládne každý. ;-)

Jestli se k tomu neodvážíš sama, existuje už spousta různých appek, které ti pomůžou trénovat mindfulness každý den – doporučuju aplikaci „The mindfulness app“ nebo „Stop, breathe and think“.

Mindfulness nás také učí vnímat věci takové, jaké jsou. Nepřidávat další emoce, které často vytváříme zbytečným přemýšlením, co by jak mělo nebo nemělo být. Naučit se zůstat se situací takovou, jaká je. I pokud je nepříjemná nebo bolestivá, nesnažit se to měnit, ale ani nepřidávat další myšlenky a emoce. Často až tyto sekundární myšlenky nám způsobují utrpení (ne situace samotná). Když si tento přístup osvojíme, pomůže nám to v lehkých i nelehkých dobách být spojená se životem a zůstat ve svém středu.

Shrnutí:

Tak si to ještě shrňme. Na to, abys uměla nerozvíjet myšlenky, které pro tebe nejsou dobré a které tě omezují, potřebuješ svoji mysl pravidelně nějakým způsobem „cvičit“. Když se potom objeví moment, že přicházejí negativní myšlenky, převezmeš kontrolu a nerozvíjíš je dál. Také pomůže neobviňovat se a nepřidávat k těmto myšlenkám emoce, neidentifikovat se s nimi. Dovolit jim, aby tebou prošly, aniž by tě ovlivnily. Myšlenky neodmítáš, ale ani se s nimi neztotožňuješ. Pokud tohle v daný moment nezvládneš, zkus aspoň přenést svoji pozornost na něco jiného, na něco, co máš ráda – sport, tanec nebo hudbu.

Jestli máš chuť pracovat na sobě, rozvíjet se pozitivním směrem, k lepší a autentičtější verzi sama sebe, přidej se k nám:

Fotka autora
Andrea Peniaková
Instruktorka ve Fitshakeri

Jsem instruktorka cvičení pilates, mindfulness jógy a gravid jógy v Bratislavě a online (www.fb.com/cviceniaba, IG: @andrea_mindfulflow). Jsem taky maminkou 3leté dcerky. Vést cvičení mi vždycky dávalo velký smysl, protože jsou součástí péče o svůj fyzický i duševní wellbeing. Postupem času se stále víc utvrzuju v tom, že pilates a jóga jsou úžasné nástroje k tomu, jak se cítit ve svém těle dobře, zdravě a vitálně. Ať už je to vaše primární cvičení, nebo doplněk a podpora k ostatním sportům a druhům pohybu, které děláte. Těším se na vás ve videích na Fitshakeru!

Líbí se ti náš článek? Sdílej ho na sociálních sítích.