Všechny
Recepty
Stravování
Zdraví
Všeobecné
Cvičení
Hubnutí
Fitshaker podcasty
Proměny
Seberozvoj a motivace
Pro fit maminky
Fit pobyty a dovolené
Myslíme ekologicky!
Těhotenství

5 doporučení, abys při hubnutí neztrácela motivaci

chudnutie

Jak nejlíp zjistíš, že jsi štíhlejší?

V případě mojí klientky Ivetky (po zhubnutí 22 kil) to bylo ve chvíli, kdy z ní při běhu spadly tepláky. 😂

Napsala mi:

c„Člověk se sám moc objektivně nevidí, to hubnutí si neuvědomuje, a když mi při běhu spadly příliš velké tepláky, kromě obrovské hanby jsem cítila i štěstí, že jsem asi FAKT zhubla.“

Tak to už ano. 😄

V předcházejících lekcích jsme si říkali o tom, že když chceš, aby i z tepe padalo oblečení a aby se z tvých změn staly zvyky, potřebuješ při změně životního stylu splnit 4 podmínky.

Tvoje hubnutí musí být pro mozek dostatečně:

  1. jasné,
  2. lákavé,
  3. zvládnutelné
  4. a odměňující.

První 3 podmínky jsme už splnili.

Ale jednu zásadní věc jsme u tohoto tématu nezmínili 👉 VÝSLEDKY!

Při hubnutí potřebuješ splnit i podmínku č. 4:

🔵 Učinit hubnutí dostatečně ODMĚŇUJÍCÍM. 🔵

kalorické tabulky hubnutí

Výsledky (nebo odměna) dávají našemu mozku signál, že to, co děláme, je super a má smysl v tom pokračovat.

Ať už je to:

  • pocit hrdosti, když se uvidíme v zrcadle,
  • kompliment od mámy,
  • toužebný pohled manžela,
  • super kondička při běhání s dětmi
  • nebo padající oblečení...

To všechno dává našemu mozku najevo, že to stojí za to, a zvyšuje nám chuť starat se o svoje tělo i nadále.

Naopak, pokud výsledky nevidíme, chuť se ztrácí.

Paradoxem je, že nějaké výsledky tam často i jsou, jen si jich nevšímáme.

Aby se nám to nestalo, dnes ti dám pár doporučení:

Doporučení #1: Pravidelně si kromě váhy sleduj i centimetry (obvody těla).

hubnutí chůzí

Vím, že to neslyšíš poprvé, ale tady je nový argument:

Když přijdeš do obchodu s oblečením, prodávají se velikosti oblečení podle váhy?

Ne! Prodávají se podle obvodů v centimetrech.

  • S znamená malé, ne lehké.
  • L znamená velké, ne těžké.

Chápu, že váha se ti měří snadněji. A taky dokážu pochopit ten pocit, že když se váha nemění, tak na co centimetry, že?

Byla bys však překvapená, kolikrát jdou dolů nejdřív centimetry a až potom váha.

Měl jsem klientku, které obvody v pase, bocích, na nohou a na rukou za 2 měsíce klesly dohromady o 32 centimetrů, ale váha jen o 400 gramů.

cviky na hubnutí

Váha to později doběhla, ale kdyby sledovala jen váhu a byla na to sama, pravděpodobně by to po 2 měsících vzdala. A já bych se jí ani nedivil.

Nezapomeň:

Centimetry měří štíhlost. Jestli chceš být štíhlá, měř centimetry. To je to, co vidí tvoje okolí. Ne váhu.

Doporučení #2: Kromě čísel sleduj i jiné změny.

jídelníček na hubnutí zdarma

Pohyb a zdravé jídlo nám nepřináší jen hubnutí.

Přinesou kvalitnější, šťastnější, zajímavější a naplněnější život plný možností.

Akorát že to se hůř měří a porovnává.

A tak se radši jen postavíme na malou krabičku, která nám poví, jakou gravitační silou aktuálně působíme na podlahu.

Potom, podle toho, jestli je to víc nebo míň než minule, se buď usmějeme, pokrčíme rameny nebo se rovnou rozbrečíme.

Jenže stejná váha (a občas i centimetry) nemusí znamenat, že se nikam neposouváš.

A proto ti doporučuju sledovat i:

👗 OBLEČENÍ – Co se u tebe změnilo na oblečení, odkdy jsi začala?

● Možná sis oblékla menší číslo, veselejší barvy, odvážnější kousky.

● Možná máš konečně pocit, že se šaty nemusíš zakrývat, že nemusíš každý den hodinu vybírat kombinaci, která by nevypadala příšerně.

● Nebo sis konečně po 10 letech oblékla svoje motivační džíny.

🍎 ZDRAVÍ – Jsi na tom se zdravím líp?

● Možná se cítíš lehčí.

● Nebo jsou na tom líp tvoje břicho a trávení, pleť, vlasy, nehty.

● Nebo se zlepšuje jiný zdravotní problém.

🔋 ENERGIE A NÁLADA – Cítíš se líp během dne?

● Možná míváš lepší náladu, nejsi tak unavená, máš větší chuť dělat běžné činnosti.

🤱 RODINA – Jaké benefity to přináší rodině?

● Možná jsi k nim milejší.

● Možná trávíte víc času aktivně.

● Nebo jim jdeš příkladem a začali i oni dělat změny.

● Možná se k tobě přidali a i oni dosáhli výsledků na postavě a zdraví.

● Nebo tím, že si naplňuješ svůj pohár, máš víc radosti a štěstí na rozdávání pro druhé.

🚴‍♀️ KONDIČKA A SÍLA – Jsou na tom líp tvoje kondička a síla?

● Možná zvládneš víc.

● Nebo jsi míň zadýchaná při chůzi po schodech

● Nebo zvládáš cviky, při nichž jsi před rokem umírala.

● Nebo stačíš dětem a zvládneš celodenní túru.

👏 KOMPLIMENTY – Jaké komplimenty jsi slyšela od manžela a ostatních?

● Komplimenty nejen potěší, ale když si je zapíšeš a občas připomeneš, pomůžou ti zvládnout těžší období.

Doporučení #3: Zapisuj si svůj pokrok každý den.

jak zhubnout boky

Hubnutí nás nejvíc baví, když vidíme výsledky hned.

Ale ty se na postavě a váze ukážou až časem.

Proto je lepší měřit něco, kde vidíš feedback každý den. Něco, co se dá kvantifikovat a co přímo odráží tvoji každodenní snahu.

Já ti proto doporučuju měřit dodržování stravy a cvičení.

Stačí, když si v Excelu nebo na papíře vytvoříš jednoduchou tabulku, kde si budeš zapisovat to, jestli jsi splnila cvičení, zdravou snídani, oběd, pitný režim...

Například jako jedna z mých klientek:

jak zhubnout stehna

Tak ti bude každé dodržené cvičení nebo zdravé jídlo dávat větší smysl. Budeš vidět, že všechno se počítá, že všechno se někde píše a že to všechno nakonec rozhodne o tvých výsledcích.

Hubnutí není o jednom super tréninku nebo jednom salátu k večeři. Je o malých rozhodnutích, která činíme každý den.

O tom, jestli tyto příležitosti využijeme a dostaneme se dál, nebo si je necháme utéct.

Pokaždé, když dokončíš trénink nebo si nachystáš něco zdravého, zapíšeš si do tabulky vítězství. Tento pocit pokroku ti pomáhá učinit hubnutí víc odměňující a dá mozku najevo, že z toho se vyplatí vytvořit si zvyk.

Doporučení #4: Buď k sobě fér a pochval se za to, co dodržíš.

jak zhubnout

Když něco pokazíme, často nešetříme vnitřní sebekritikou:

  • „Zase jsem všechno zkazila.“
  • „Já jsem to věděla, nevydržím ani 3 dny.“
  • „Super! Výborně, ty kozo! Jsme tam, kde jsme byli na začátku.“

Ale co když potom uděláme něco dobrého?

Například když vstaneme dřív, dodržíme trénink nebo si uděláme balkánský salát, i když se nám nechce?

Pochválíme se? Oceníme to? Dáme si najevo, že tohle nám vyšlo?

Většinou ne.

Není to trochu nefér?

Jak se potom můžeme divit, že sami sebe nemáme rádi, když se k sobě chováme jako macecha k Popelce?

Jak by ses cítila, kdyby ti někdo dokola vyčítal každé selhání a nikdy neocenil, co jsi udělala dobře?

A není to jen o tom, abychom měli lepší vztah k sobě.

Pochvalu potřebuje i náš mozek jako zpětnou vazbu.

Proč?

Náš mozek při vytváření zvyků bere v úvahu okamžitou zpětnou vazbu. Ta může být na škále od maximálně pozitivní k maximálně negativní.
  • Ochutnáš špenátovou zmrzlinu a je odporná? Pro mozek je to signál, že z toho nemá vytvářet zvyk, protože tenhle zážitek nebyl příjemný.
  • Ochutnáš novou tutti-frutti příchuť, která je úžasná? Pro mozek je to signál, že si ji máš dát i příště.

Některé zdravé činnosti však nepřinášejí pozitivní odměnu okamžitě (například takové přidání zeleniny).

A proto je vlastní pochvala způsob, jak dopřát mozku pocit úspěchu (forma odměny) a tím mu dát najevo, že z toho chceme mít vytvořený zvyk.

Nauč se chválit sama sebe a projevit si pocit hrdosti, když splníš nový zvyk.

Pochval se za každé dodržení zvyku a buď na sebe neskutečně hrdá (máš být na co)!

S tímhle má hodně žen problém, protože mají pocit, že dodržení krátkého cvičení si nezaslouží pochvalu nebo že chválit se je namyšlené.

Jestli to vnímáš podobně, podívej se na to jinak:

Ta pochvala není jen pro tebe, ale hlavně pro tu část mozku, která vytváří zvyky. Mozek potřebuje pocit hrdosti a úspěchu, aby věděl, že udělal dobrou věc a měl chuť to zopakovat.

Vnímej ho jako dítě nebo pejska, který konečně udělal to, co jsi od něj chtěla. Vychval ho do nebes, aby si to zapamatoval.

Je to neskutečně důležité na vytvoření zvyku.

Ber to tak, že tohle je jedna z věcí, které ani nemůžeš přehnat.

Doporučení #5: Postarej se o to, abys MĚLA výsledky.

hubnutí

Doteď jsme mluvili hlavně o tom, jak si sledovat výsledky a zapisovat pokrok. Ale co když výsledky nemáme?

Jestli se o sebe staráš, cvičíš, zdravě jíš a zapisuješ si pokrok, ale navzdory tomu tam žádný není, náš mozek to vnímá jako špatně investovanou energii a bude ti klesat motivace.

Pokud jsi v této situaci a výsledky stagnují, přečti si o 3 možných příčinách 👇:

Pokračovat v cvičení a zdravém jedení můžeme i z jiných důvodů. Hlavně pokud nám cvičení pomáhá odbourat stres a zdravé jídlo nám chutná.

Jen si dej pozor, abys nespadla do „stavu popírání“, ve kterém si namlouváme, že nás nějaké výsledky už nezajímají, jen proto, že se nám nedaří jich dosáhnout.

Je v pořádku jít svým tempem. Je v pořádku nějakou dobu to neřešit. Hlavně pokud máš těžší období. Jen k sobě zůstaň upřímná.

A hned, jak to půjde, se postarej o to, abys měla výsledky. 🌹

Tohle byla čtvrtá a poslední nezbytná podmínka, kterou musíme při hubnutí splnit, aby se z něj vytvořil životní styl.

Občas se však stane, že i když tyto podmínky zpočátku splníme, přijde něco, co nám naruší režim a nedaří se nám do toho dostat zpátky.

Proto si v nejbližším článku povíme o 4 nejčastějších chybách, které děláme při změně životního stylu.

A řekneme si taky, jak je napravit, abys to dokázala dotáhnout do konce. Nezapomínej, že i ty jsi ve skutečnosti štíhlá, jen to zatím není vidět kvůli těm zásobám energie. Ale někde tam uvnitř je krásná žena, která čeká, kdy ji vysvobodíš. 🧡

P.S.: Pokud tě trápí nadváha a chceš tento problém vyřešit jednou provždy,

získej zdarma můj návod: „Jak zhubnout svých prvních 10 kg (a zůstat štíhlá) – pokud ovládáš teorii, ale nemáš pevnou vůli.“

A pokud bys chtěla individuální pomoc, přečti si, jak pomáhám svým klientkám.

Pojď i ty změnit svůj život pomocí pravidelného pohybu například u nás v našem online fitku.

A aby tě při cvičení netrápila svalová horečka a těšila ses na něj ještě víc, vyzkoušej i náš masážní olej na bolavé svaly:

masážni olej na bolavé svaly
Fotka autora
Martin Toth
Redaktor ve Fitshakeru

„Ovládáš teorii hubnutí, ale nedokážeš ji převést do praxe a dodržovat? Začni společně se mnou. Na stránce (https://martintoth.me/) pomáhám ženám vydržet u hubnutí.“

Kategorie

Líbí se ti náš článek? Sdílej ho na sociálních sítích.