Všechny
Recepty
Stravování
Zdraví
Cvičení
Všeobecné
Hubnutí
Fitshaker podcasty
Proměny
Seberozvoj a motivace
Pro fit maminky
Fit pobyty a dovolené
Myslíme ekologicky!
Těhotenství

Janka (–6,5 kg): „Cvičte pro radost a hlavně kvůli sobě, ne kvůli ostatním.“

cviceni na doma

Dnes pro tebe nemáme připravený žádný úvod, protože nechceme zdržovat, aby ses mohla pustit do čtení 😊.

Janko, jak si vzpomínáte na své začátky s cvičením? Kdy a proč jste se rozhodla začít se pravidelně hýbat?

Pohyb byl mou součástí s malými přestávkami v podstatě odmalička, vždy jsem měla ráda silová cvičení spojená s kardio cvičením, hlavně jsem milovala pohyb v létě, kdy je tolik možností věnovat se pohybu venku.

Celý život jsem měla na váze vyšší číslo vzhledem ke své výšce 😅, ale stále jsem se snažila mít sílu a pevnost v těle. Už v pubertě jsem s kámoškou chodily do fitcentra, hrávaly tenis, volejbal, plavaly, tancovaly atd. V té době jsem si oblíbila i program, kde jsem pravidelně po škole stihla cvičení doma s Olgou Šípkovou, která je v Česku velmi známá a dnes má svoje fitcentra.

plán cvičení na doma

Pak nastala pauza, hodně změn v životě, v rodině, po pubertě, změna školy, člověk se hledá, zjišťuje, kam směřuje ten jeho život. Bylo to nejtěžší období, během nějž jsem statečně nabrala na váze hlavně kvůli emočnímu jedení, kterým jsem řešila ostatní lidi a tajně doufala, že se změní.

Ale změna je jen v nás samotných, takže s lety se pomalu učím, jak co nejvíc poslouchat sebe a uvědomovat si, co je důležité pro mě, a ne pro druhé. Člověk musí být tak trochu zdravý egoista a uznat, že každý je strůjcem svého štěstí.

Každý z nás si nese svůj kříž, jednou jsme nahoře a jednou dole, hlavní je neporovnávat se a řešit svůj život, ne život těch druhých. 😊

Až na vysoké škole, když jsem poznala svého současného manžela 😊, jsme se spolu začali věnovat crossfitu, znovu jsem se našla díky mojí polovičce. 😊 Bylo to skvělé období, díky němuž jsem se opět dostala do formy. 😊

Po vysoké škole jsem si našla práci v Praze, kam jsme se s manželem (tehdy ještě jen přítelem) přestěhovali. A bylo to pro nás těžší období, protože jsme začínali od nuly, sami bez rodiny, bez vybavení do bytu, bez peněz apod.

Postupně jsme na sobě začali makat, ale ne na svém těle a duši, ale na kariérách. Denně jsem za počítačem strávila 10–12 hodin, pracuji jako CAD designérka / strojní konstruktérka pro automotive, a po celém dni sezení se mi už vůbec do pohybu nechtělo, resp. nechtělo se mi chodit ještě někam do studia. Většinou jsme své stresové dny plné pracovních povinností kompenzovali sklenkou vína a piva v podniku, který jsme měli rovnou pod oknem. 😏

Postupně přicházely bolesti těla, problémy s trávením (které mám už od dětství – tučná jídla, guláš a všechno těžké mi nikdy nedělalo dobře), NEPOSLOUCHALA JSEM SVOJE TĚLO!
online cviceni

Shodou náhod u nás v podniku začala pracovat velmi sympatická dívka, která už z dálky vypadala, že pro ni činky a posilování nejsou cizí. Inspirovala mě, jak je šlachovitá a skvěle vypadá, pro někoho až moc svalů na ženu.

Postupně jsme se poznaly blíž, vždyť to byl náš druhý domov pro relax. 😅 A postěžovala jsem si jí, že mě bolívají záda a celý den jen sedím apod. Ona hned, že je to ochablé svalstvo, prostě mi chybí pohyb. Já jí na to, jestli by mě nechtěla trénovat, že bych se chtěla vrátit do formy jako dřív, když jsem cvičila crossfit. V první chvíli si myslela, že žertuju, kde že bych se vzdala piva a vína a šla se hýbat, ale... to mě ještě neznala tak dobře. 😊

Podařilo se mi tehdy cca za půl roku zhubnout asi 8 kg.

Bylo to super, pohyb jsem začala znovu víc a víc milovat 😊 a zároveň jsem to už kombinovala s cvičením doma, když nebyl čas, v pohodlí s Fitshakerem. 😊 Líbilo se mi, že si kdykoliv můžu vybrat cvičení a trenéra podle chuti. 😊

Při poslední výzvě a v posledním půlroce v Indii se toho hodně změnilo. Věnovala jsem se kurzu jógy přes půl roku, naučilo mě to ještě víc se věnovat sobě a ještě víc poslouchat svoje tělo, našla jsem sebe, ten zlatý střed, rovnováhu, že se už nechci při stresu přejídat, naučila jsem se třídit, co je pro mě podstatné a co mám nechat plynout.

Popíšete nám i svoje začátky s Fitshakerem? 😊 Kdy jste se k nám přidala a hlavně, Vy už máte za sebou více výzev, že? Jak je zpětně hodnotíte? 😊

Nestíhala jsem stále chodit cvičit do studia, tak jsem objevila stránku Fitshaker. Klidně jsem z práce přišla domů v 8 večer a ještě jsem si pustila cvičení před spaním (kardio 🙂).

Bylo to super, Fitshaker teprve jen začínal, resp. byl druhý rok na trhu, líbilo se mi, jak na sobě pracují a každý rok přinášejí nové změny, nové inspirace na web. U mě to bylo takové kolísavé, jednu dobu zabraná do cvičení, potom přišlo období bez cvičení – s každou životní změnou.

Výzvy jsem na začátku zkoušela s Fitshakerem, ale také se mi nepodařilo vytrvat v nich až do konce, už si přesně nepamatuju proč, ale zřejmě kvůli lenosti.

V roce 2019 jsem byla na první dovolené s Fitshakerem v Turecku, bylo to neuvěřitelné, strašně jsem se na to těšila, u mě je vždy spojení slunce, tepla, vody a cvičení samozřejmostí. Já bych se asi unudila, kdybych jen tak ležela 14 dní na pláži.

Vzpomínky jsou úžasné, jsem ráda, že jsem mohla poznat Fitshaker rodinku osobně. 😊 Dělají výbornou práci pro lidi, mají skvělý nápad a hlavně se mi líbí, že i když je člověk úspěšný, nemění se. Skromnost, pokora a pochopení v těch lidech prostě stále jsou. 😊 Určitě jim není co závidět. 😊

A v této výzvě do plavek jsem vlastně vytrvala i díky této dovolené, tím, že jsem tam osobně poznala trenéry a jejich životy, začali mě víc motivovat, že pohyb je pro všechny, ale hlavně, že nejsme stroje a měli bychom poslouchat svoje tělo, co potřebuje. 😊

cviceni
Pro mě však bylo podstatné, že i když byla období, chvíle, kdy jsem „neměla čas“ pravidelně se držet na uzdě a cvičit, vždy se k cvičení vrátím, protože vím, že dělá dobře jak tělu, tak i duši. 😊

V období korony jsem si velmi oblíbila trenérku Dianku a cvičila s ní prostřednictvím Fitshakeru nebo její stránky Šport je vášeň. Cvičily jsme spolu online z Indie, kde jsme byli zavření v bytě i s mým manželem. 😊

Díky životu v Indii jsem se víc navnímala a i pomocí studia jógy a ajurvédy v Indii jsem samu sebe přijala takovou, jaká jsem, a pracuju s tím, co mám. Jsem vděčná i za každé kilo navíc, když přijde, tak i odejde. 😊

cvičení doma ženy

Jaký typ cvičení je Váš nej? Kardio? Jóga? HIIT? Nebo to kombinujete? 😊

Jak jsem už zmiňovala na začátku, mám ráda různé druhy sportů a obměňuju to podle aktuální potřeby nebo nálady, chutě, co si moje tělo vyžádá. 😊 V Indii jsem pravidelně kombinovala plavání, cvičení a jógu. U nás v Evropě mám v teplém období nejradši kolo a plavání.

Jógu celkově cvičím s přestávkami asi 4 roky, ale bližší vztah k józe jsem si našla až díky Diance, protože předtím se mi zdála jóga hrozně pomalá a nudila mě. V Indii, kde to má svůj počátek, jsem se tomu začala víc věnovat a sám indický jogín mi řekl, že člověk k tomu musí dospět.

V zimním období, kdy se nedá nikam jít, si doma pustím kardio cvičení, Sexy body s Diankou nebo HIIT s Olinkou 😊, Honzu z Ostravy apod. Mám ráda všechny trenéry ve Fitshakeru, protože si vždy vyberu něco podle nálady, a ne vždy se mi chce z toho „lektorského pohledu“ vymýšlet sama pro sebe, co si zacvičím. 😊

Kombinuju HIIT, silová cvičení, kardio (kolo, plavání) a poslední roky i jógu. 😊

kardio cvicení

Jaké výsledky Vám pravidelné cvičení přineslo? Kolik kg se Vám podařilo zhubnout od úplného začátku Vašeho snažení?

Ze začátku bylo super, že jsem se v sezónách pravidelně vracela k pohybu, po zimě, na jaře, když se všechno probouzí, tak je to i ve mně, že se probouzím a začínám hledat víc pohybu. Proto jsem měla ráda novoroční výzvy s Fitshakerem.

Na jaře a v létě mě to automaticky tahá ven, ať už na kolo, procházky v lese, na plavání.

Cvičení jsem nikdy nebrala jako něco, do čeho jsem se musela nutit, ale jako součást života a díky němu se cítím lépe než před ním. 😊 Je zajímavé, že v Indii, v těch teplých klimatických podmínkách, jsem si oblíbila aktivně cvičit nejen jógu. 40 stupňů venku každý den, „vyhecovalo“ mě to ještě víc k pohybu, přitom Indové fungují přesně naopak, oni se neradi potí a hýbou, hlavně když je nad 30 stupňů. Když v našem společném fitku v bytovém komplexu cvičili Indové, nastavili si klimatizaci na 18 °C, aby se moc nezpotili 😊, to jen tak pro zajímavost. A u nás v Evropě existuje hot jóga, kde se právě cvičí při 40 °C 😊, to Indové nedělají. 😊

Celkově se mi podařilo zhubnout 12 kg, kterými jsem se přiblížila ke své, dá se říct, celoživotní standardní váze. A během období neúspěchů, kdy jsem přibrala a následně zhubla 4–5 kg.

cvičení na doma hubnutí
cvičení na doma

Strava je alfa a omega, jak to s ní máte Vy? 😊 Jak vypadá Váš jídelníček? Upravila jste ho během svojí proměny? 😊

Strava je pro mě velice důležitá, každý máme nějakou stopu z dětství, kdy to ještě nebylo tak vyvážené a nedbalo se tak na pestrost a na to, že strava je to nejpodstatnější pro naše zdraví, že všechny nemoci vycházejí ze střev, což už potvrdilo několik výzkumů, lékařů a podobně.

V dětství jsem byla pravidelně nemocná, až do dospělosti, stále nějaké zdravotní problémy, prostě mě to nebavilo. A z toho má člověk jen stres, úzkosti, že už nechápe, z čeho to je a proč právě on. Tak jsem si prošla samostudiem svého těla, co mi dělá dobře, co nemůžu apod. Hodně lidí si myslí, že to jen držím dietu a vymýšlíš si, proč nemůžeš smažený sýr, horalku nebo guláš apod., ale já vím, že mi to nedělá dobře a ta kombinace moje střeva podráždí (už jsou za celý život oslabená dost)!

Ale největší změny nastaly, když přišly větší trávicí problémy během práce, vynechala jsem všechno, už jen lehká jídla celý den, ale kávu s mlékem jsem si dala ráno, v poledne i večer pokaždé. Bylo mi stále špatně, tak jsem šla na vyšetření, kde mi zjistili, že mám intoleranci na laktózu, naštěstí jen intoleranci, ne alergii. 😊

hubnutí

První největší „challenge“ mi dala moje kamarádka fitness trenérka, a to byla i největší změna v jídelníčku, před 5 lety: ať na měsíc vynechám alkohol. Bylo to těžké, ani ne tak pro mě jako pro okolí, nechápali, jestli jsem se nezbláznila, že jsem se rozhodla až tak tvrdě, vždyť alkohol – PIVO 😁 – spojuje lidi, ne?

Ale pro mě to bylo čím dál tím lepší, já už jsem věděla, že mi alkohol nedělá dobře, už mi ani nechutnal. Přešel měsíc, dva, tři a já jsem už vůbec nepila. Známým a rodině se musíte jen vymlouvat, proč nepijete a že „ne, nejsem těhotná. 😅 Ale většinou řídím, takže mě nemůže nikdo nutit pít. 😁 Vlastně nepiju už 5 let. 😊 (Maximálně, když má někdo dobrou domácí pálenku, tak jeden na zdraví. 😊)

Vždy jsem to na talíři měla ráda barevné, i ráda peču, vlastně už od 14 jsem doma pekla a nebála jsem se experimentovat a vymýšlet nové recepty. 🙂

I díky Fitshakeru pro mě bylo a je strašně moc receptů inspirací. 😊 Mám skoro všechny knížky s vašimi recepty, s nimiž jsem začínala. 😊 Hodně jsem se naučila z výzev, je super, že je stále jiný nutriční specialista, výživový poradce, který zavede a inspiruje něčím jiným, a tím si každý může najít to svoje, co mu nejvíc vyhovuje.

nejlepší cvičení na doma

V době korony jsem si vytvořila blog s recepty a v Indii jsem vytvořila různé variace receptů a kombinovala indickou kuchyni s tou naší. 😊 Pro mě je potěšením hlavně to, když někomu jídlo chutná. 😊 Asi před 3 lety jsem o Vánocích udělala zdravější verzi obědu, kde jsem se inspirovala vašimi recepty, a úchvatné bylo, když si můj švagr chtěl ještě přidat a řekl, že by nevěřil, že zdravé jídlo může i chutnat. 😊

Sladkost z obchodu už jsem neměla několik let, všechno si peču sama, zdravější varianty bez lepku, bez laktózy, bez cukru – přírodní sladidla banány (když jsou málo sladké, přidám jablka nebo čekankový sirup).

Takže i manžel si vezme do práce a rozdělí se s kolegy, kterým velmi chutná. Zdravá varianta sladkého chutná lépe než jen obyčejné bábovky plné přidaného rafinovaného cukru.

cviceni na doma

Pravidelnost je důležitá, cvičíte pravidelně? Pokud ano, kolikrát do týdne? A jak dlouhé tréninky? 😊

Vždy jsem sezónně pravidelně cvičila, vlastně to, co jsem přibrala mimo sezónu, jsem se snažila shodit. Takový celkem vtipný koloběh života. 😊 A díky Fitshakeru a výzvám mě to víc motivovalo. 😊

Odmalička mi spaluje pomaleji, musím mít pohyb a kontrolovat čas, kdy co sním. 😊 Moje sestry zase spalují, i když nechtějí. 😊

Naštěstí jsem si o tom už taky hodně nastudovala, kdo zná ajurvédu, ví, že každý máme svoji dóšu. Je to základní energetická charakteristika a základem trvalého zdraví je rovnováha tří dóš – váta, pitta a kapha. Dnes už v širším spektru vím, co ve mně převládá, a snažím se to dostat do rovnováhy, harmonie těla a duše je nejpodstatnější vahou v životě. Hmotnost a centimetry jsou jen vedlejším, nepodstatným parametrem. 😊

Takže stále se snažím o pravidelný pohyb, ať je zima nebo léto, a hlavně pravidelnou stravu. 🙂

Když mám náročný týden, tak si minimálně 3x do týdne zacvičím aspoň 30 minut kardio nebo silový trénink.

Józe se věnuju každý den min. 20 minut. Když nemám trénink, tak déle, a po absolvování kurzu jógy v Indii a po rozšíření dalších kurzů v Česku jsem ve volném čase i lektorka jógy v jednom malém fit studiu. 😊 Pomalu se věnuju i cvičení SM systém.

trénink

Máte i jiné koníčky, které pro Vás znamenají stejně hodně jako cvičení? 😊

Ano, koníčků a zálib je strašně moc, až si tak člověk uvědomuje, že život je tak krátký a má na to strašně málo času. 😔

V první řadě, jak je znát už z fotek, odmalička mám ráda autíčka, můj starší bratr mě k tomu vedl. Já jsem si s ním hrála s autíčky a on se mnou s panenkami, takže to bylo vykompenzované. 😊 Dnes je z něj úspěšný automechanik s vlastním servisem. 😊 Řízení miluju, tím, že to máme v rodině – hodně řidičů autobusu, už asi ve 13 jsem seděla za volantem 😊, ale pssst. 😊

A vlastně i díky tomuhle koníčku a zálibě v řízení jsme se s manželem našli. 😊 Spolu jsme během mého studia na vysoké škole zrenovovali a kompletně od prvního šroubku za necelé 2 roky poskládali srdcovku škodovku 😊, která už dnes stojí pod plachtou. 😊 A s tím je vlastně spojená i moje práce, protože navrhuju plastové díly pro automobilový průmysl. 😊

A samozřejmě, cvičení patří také mezi moje koníčky. 😊 Díky němu jsem se dopracovala k absolvování lektorských kurzů jógy a také SM systému – cvičení pomocí elastického lana. Tato metoda napomáhá k stabilizaci a mobilizaci páteře. K tomu jsem se dostala také „díky“ sedavému pracovnímu stylu života.

cviceni

Vy jste žila určitou dobu v zahraničí. I tam Vám Fitshaker dělal společnost? 😊

Je otázka, co se považuje za zahraničí. 😊 V Praze žijeme 7 let, to je v podstatě už také zahraničí, 😊, a ano, ještě větší životní změna nastala, když jsme se měli přestěhovat na 2,5 roku do Indie za prací. 😊

Znovu spoustu věcí vyřídit, řešit, a tím, že jsme tu v podstatě sami, bez rodiny, jsme přemýšleli, co s bytem, s mojí prací, auty a dalšími „obyčejnými“ problémy, jak to budeme zvládat v úplně cizí zemi. Takové období ubírá na psychické rovnováze, a tím i na fyzické, protože u mě byl problém se zajídáním problémů. Tak znovu přibírání na váze, zpomalení metabolismu, méně pohybu, stres, stres a ještě jednou stres...

Do Indie jsme se dostali jen pár dní předtím, než vypukla korona i tam, tak jsme byli zavření na hotelu, dokud nás repatriačním letem nevrátili do Evropy. Strávili jsme pár měsíců doma, takže jsem se plně začala věnovat cvičení s Fitshakerem. 😊 Výzvy jsem si užívala. Po půl roce jsme se vrátili do Indie, všechno bylo zavřené, spousta omezení, byli jsme jen zavření v bytě, kde jsem aspoň mohla využít terasu a slunce. 😊 Cvičila jsem hlavně s Diankou – Sexy body a mobilitu.

Po druhé vlně se to v Indii trochu uvolnilo, ale ne úplně, byli jsme zavření v našem státu Maháraštra. Poznali jsme mezitím nové lidi, naše indické sousedy a kolegy. Přes známou Indku jsem dostala kontakt na svého guru – učitele jógy, s nímž jsem začala cvičit, učil mě všechny základy pozic a nakonec jsem se dala i na učitelský kurz jógy. Jsem ráda, že svět funguje online a mám s ním každý den hodiny praxe. Kontakt s Indií mám stále, i po návratu. 😊

Indie byla velká životní změna, ale naučila nás toho hodně: Život je tam úplně jiný než u nás, kdo nezažije, nepochopí, a nedá se to přirovnat ani k nějakým měsíčním jógovým pobytům v rezortech v Indii, aby si člověk uměl představit „standardní“ život Ind
cviceni pro zeny

Jsem ráda, že jsem prostřednictvím online světa mohla v Indii cvičit s Fitshakerem 😊 a že i teď v Evropě můžu nadále z pohodlí domova cvičit se svým indickým guru – lektorem jógy. 😊

Kdybyste ženám mohla poradit, co byste jim doporučila? Jak na to, jak začít, jak vytrvat a hlavně nevzdat to? 😊

Hlavně, ženy cvičte pro radost a kvůli sobě, ne kvůli ostatním, ne kvůli termínům svatby, oslav apod., ne kvůli plavkám v létě, ale kvůli svému dobrému pocitu z toho, že si věnujete chvíli času, že je to děláte pro svoje vlastní zdraví!!!

Je normální, že člověk popustí, má pauzy, těžká období, ale důležitější je znovu se postavit a pokračovat. Nevadí, že kila nejdou dolů tak rychle, nevadí, že jsme znovu přibrali, ale je důležité se nad tím a nad sebou zamyslet, dát si šanci věnovat si čas a pochopení, až dokud se z toho nestane každodenní radost. 😊

Žádný úspěch nepřichází hned, ale trvá roky. Za těch 12–13 let jsem si z každé změny, z každé životní výzvy něco vzala a uvědomila si, že jsem silnější než předtím, ne po fyzické stránce, ale psychické. Je důležité přijmout samu sebe takovou, jaká jsem, pomoct tomu, abych byla zdravější, nejen štíhlá naoko! Ne vždy je štíhlý člověk i zdravý!

ucinne cviceni na doma diskuze
Proto je třeba nejdřív vyčistit mysl a tělo a všechno ostatní přijde samo. 😉

A podstatné je NEPOROVNÁVAT SE a hlavně mít TRPĚLIVOST. Indický učitel jógy mi neustále připomíná a připomíná, že se nemáme porovnávat s druhými na hodině jógy , ani v životě, že každý je jiný = jedinečný, každé tělo je jiné a každý se cítí jinak komfortně v daných pozicích. A to neplatí jen v józe, ale v každodenním životě!

Mějte se hlavně rády! 😊 Pěkné dny plné radosti z maličkostí, děvčata! 😘

Pojď si s námi zamakat a změnit svoji postavu i ty vo Výzvě do plavek 2023, kterou startujeme již 2.5.

Přidej se k nám a přihlaš se ještě dnes:

Vyzva do plavek FItshaker
Fotka autora
Veronika Kašická
Redaktorka ve Fitshakeru

Úsměv na tváři, vařečka v ruce a stále nové nápady. Tak nějak bych se charakterizovala. Baví mě vymýšlet nové zdravé a hlavně bezlepkové recepty, na kterých si pochutná skutečně každý. Toho, že jsem komunikativní a ráda si povídám s lidmi, si můžete všimnout v rozhovorech, které pravidelně přibývají na našem blogu. Proto, jestli ti chybí motivace, rychle si nějaký přečti.

Kategorie

Líbí se ti náš článek? Sdílej ho na sociálních sítích.