Všechny
Recepty
Stravování
Zdraví
Cvičení
Všeobecné
Hubnutí
Fitshaker podcasty
Proměny
Seberozvoj a motivace
Pro fit maminky
Fit pobyty a dovolené
Myslíme ekologicky!
Těhotenství

Jak hubnout, když jsi typ osobnosti OBLIGER?

jak zhubnot

Opisovali od tebe spolužáci ve škole domácí úkoly? Vnímáš někdy sama sebe jako člověka, který se pro všechny obětuje a všem vyhoví? A většinou tě frustruje, že si neumíš najít čas na sebe a své zájmy?

Pokud jsi na všechno odpověděla ano...

tak jsi pravděpodobně OBLIGER. Dnes ti poradím, jak postupovat při hubnutí, když máš tuto tendenci osobnosti.

(V případě, že jsi ještě nečetla článek o testu osobnosti Gretchen Rubinové, tady je odkaz. Tento test nám pomůže zjistit o sobě něco víc a nastavit se na hubnutí co nejlépe.)

Charakteristika typu osobnosti OBLIGER

V životě čelíme 2 typům očekávání:

  1. Vnějším očekáváním (to jsou například termíny v práci, požadavky od manžela, rodiny, šéfa, prosby od přátel, pravidla silničního provozu...). Zkrátka věci, které druzí očekávají, že splníme, dodržíme a uděláme.
  2. Vnitřním očekáváním (to jsou například taková, kdy se ty sama rozhodneš, že budeš cvičit, víc číst, chodit dřív spát, zdravě jíst, omezovat sladkosti...). Toto jsou zase ty věci, které od sebe očekáváme my sami a ostatním je v podstatě jedno, jestli je dodržíme, nebo ne.

OBLIGER: snadno splní vnější očekávání (vyhoví partnerovi, dětem, rodině, přátelům...), ale má velký problém najít si čas na sebe a splnit svoje vlastní vnitřní očekávání, která se netýkají jiných.

Jejich mottem je: „Můžeš se na mě spolehnout. A já se spoléhám na to, že se na mě spolehneš.“

Obliger se ráno vzbudí a řekne si:

„Co dnes musím udělat a pro koho?“

Obligeři jsou skálou pro celý svět. Bez nich by naše společnost zřejmě zkolabovala. Dá se na ně skvěle spolehnout. Dodrží termíny, splní všechny závazky, dělají pro druhé spoustu věcí navíc a nejčastěji ze všech tendencí jsou ochotní přispět na charitu.

Mají velmi dobře vyvinutý smysl pro zodpovědnost, a proto jsou z nich skvělí týmoví hráči, vůdci, spolehliví přátelé a obětaví rodiče.

Svou rodinu, přátele, kolegy, zákazníky nebo partnery kladou na první místo. A jsou všeobecně nejkompatibilnější s ostatními tendencemi.

Často pro druhé udělají i to, co vnitřně udělat nechtějí (například když tě kamarádka požádá o vyvenčení psa, protože má moc práce, a ty jí vyhovíš, přestože se ti to nezdá fér, protože ty máš ještě víc povinností a taky máš rodinu a psa).

Někdy jsou vnímáni jako psychicky slabší osobnosti, protože mají problém říct druhým „ne“ a mají problém plnit vlastní cíle, o které se nikdo jiný nezajímá. Ale to není slabost. Je to jen tendence vyhovět ostatním. Pokud dělají něco pro druhé, dokážou se pro ně obětovat a dělat věci, které by jiní nezvládli.

Jejich největší slabostí je však to, že když zanedbají „doplňování džbánu“, dřív nebo později na to doplácejí a sami potřebují pomoc. Nejvíc se to začne projevovat po třicítce, když tělo potřebuje ještě větší péči.

Je to podobné jako s autem: Když je nové, můžeme ho zanedbávat, aniž by se to hned nějak projevilo. Ale když se o něj nezačneme starat, dříve nebo později se rozbije a doplatí na to všichni, koho vozíme.

Jestli však mají Obligeři dobrý systém vnější zodpovědnosti, dokážou splnit jakákoliv očekávání a dosáhnout i velkých cílů. Pro inspiraci – i slavná a neskutečně úspěšná Oprah Winfrey je Obliger.

Co mívají Obligeři společného:

  • Dřív udělají to, co musí, než to, co chtějí.
  • Mají nejlépe vyvinutou schopnost empatie.
  • Jsou ochotní pro druhé udělat věci, co by pro sebe neudělali (radši by odcvičili, kdyby díky jejich cvičení zhubl partner, než by to dělali jen pro sebe).
  • Nejčastěji dali druhým ve škole opsat domácí úkol.
  • Bývají „vrbou“ pro ostatní, což se jim může vymstít tím, že se začnou trápit i starostmi druhých.
  • Často bojují za práva slabších.
  • Milují všechno živé (často zbožňují rostliny, zvířata a všechny děti).
  • Jsou velmi loajální vůči skupinám, kam patří (přátelům, rodině, týmu).
  • Jsou nejpočetnější skupinou (podle autorky je to 41 % populace) a nejvíc těží z toho, když se svoji tendenci dozvědí.
  • Nejčastěji jsou frustrovaní z toho, že si neumí najít čas na sebe (a když ho mají, tak radši znovu uklidí, než aby udělali něco pro sebe).

Jak vypadá hubnutí u OBLIGERA

Obligerům většinou jde hubnutí hůř, protože je všeobecně považováno za sobecký „beauty“ projekt, resp. za něco, co děláme jen pro sebe.

A protože Obliger má tendenci řadit se na spodní místa, téměř jakýkoliv požadavek od ostatních naruší jejich cvičení nebo vaření extra pro sebe.

Když se Obliger rozhodne hubnout, nehledá ani tak nekonečné množství informací (jako by to udělal Questioner). Hledá podporu. Skupinu, kam by se mohl přidat a svézt s ostatními. Hledá někoho, kdo by ho zkontroloval a kdo by to od něj očekával.

Je to proto, protože Obliger sám cítí, že pokud ho minimálně ze začátku někdo nebude kontrolovat, nedodrží to.

A i když se mu podaří přemluvit kamarádku nebo partnera, obvykle to nedopadne příliš dobře, protože je velmi závislý na jejich náladě.

  • Když se kamarádce nechce jít běhat, Obliger se jen těžko přinutí jít sám.
  • Když si manžel rozbalí balíček tyčinek, Obliger přestane cítit vnější očekávání jíst zdravě a nabídne si taky.
  • A když manžel nebo děti zkritizují nový zdravý recept, Obliger, který se snaží vyhovět, příště udělá radši hranolky, než by riskoval, že nesplní jejich očekávání.

Obligeři to v tomto směru mají nejtěžší, protože společnost od nich na jedné straně chce, aby se sebou něco dělali, a tak začnou, ale hned potom se jim vysměje, zkritizuje, nepodpoří, zklame nebo se stáhne zpátky ke sledování TV a jedení čipsů.

Obliger tak dostává mix očekávání a ani neví, co má dělat. A proto chvíli něco dodržuje, potom ne... a z toho chaosu se nakonec radši vrátí ke starému životnímu stylu.

Obliger se jen velice těžko dokáže motivovat sám v činnostech, u kterých má pocit, že nesouvisí s druhými nebo někoho jiného nezajímají. Potřebuje zdroj motivace přicházející z vnějšku.

Obliger, jemuž se podaří úspěšně zhubnout bez pomoci druhých, se obvykle dokonale nastavil na to, že hubnutí je to nejlepší, co může udělat pro rodinu a pro druhé. Že stejně jako musí jít do práce, potřebuje se postarat i o svoje tělo, aby se později dokázal postarat o rodinu. A toto nastavení mu pomohlo zdolat všechny překážky.

Jak postupovat při hubnutí, pokud jsi OBLIGER

Pokud ti v testu osobnosti vyšla tendence Obliger a chceš zhubnout, doporučuju ti následující:

1. SEPIŠ SI, CO VŠECHNO OSTATNÍ ZÍSKAJÍ, KDYŽ TY BUDEŠ FIT

Když se postaráš o tělo, když budeš cvičit a zdravě jíst, když budeš fit – budeš vypadat lépe a cítit se lépe.

Ale to všechno bude mít výrazný vliv nejen na tvůj život, ale i na život těch, koho máš nejradši, a na to se jako Obliger potřebuješ zaměřit víc.

  • Sepiš si, jak se zlepší manželův život, když se budeš cítit super a budeš krásně štíhlá. (Jak vám to zlepší vztah? Kam budete moct jít? Co budete moct zažít? Jak se on bude díky tobě cítit?)
  • Sepiš si, jak se zlepší život dětem, když budeš žít zdravě, budeš mít spoustu energie a budeš se cítit ve svém těle úžasně. (Jak je ovlivní, když tě tak uvidí? Jak jim tím zajistíš lepší život? Jaké nové zážitky jim budeš moct dát za rok na jaře, v létě, na podzim, v zimě? Jaký vliv na ně bude mít to, že se budeš v životě cítit spokojenější a mít častěji dobrou náladu?)
  • Sepiš si, komu dalšímu bys tím mohla zlepšit život – tím, že budeš inspirací, tím, že jim budeš umět pomoct, tím, že budeš v životě šťastnější?

2. SEPIŠ SI, JAKÉ NÁSLEDKY BUDE MÍT PRO OSTATNÍ TO, KDYŽ NEBUDEŠ FIT

Pokud se naopak o tělo nepostaráme a nebudeme doplňovat svůj džbán, bude to mít bohužel následky i pro ostatní. Vím, že se to nebude psát příjemně, ale jako Obliger právě toto potřebujeme, abychom dokázali odpovědět kolegyni na její nesmyslný požadavek „ne“ a místo toho odcvičili, protože to je pro naši rodinu důležitější.

Nemusíš psát katastrofické scénáře, že zítra umřeš. Stačí rozepsat takové běžné věci, které přicházejí každý den a které nás budou mrzet.

  • Sepiš si, jaké následky má (může mít později) nadváha pro manželství (že nás mrzí, že se z manželství postupně vytrácí ta jiskra, co tam byla na začátku, že nemáme chuť na milování, že se vyhýbáme společenským událostem... Nenaznačuju, že vztah je založený na čísle na váze, ale bylo by naivní myslet si, že to nemá negativní následky pro vztah. A vůbec to nemusí být přímo o váze, ale spíš o tom, jak se kvůli ní cítíme).
  • Sepiš si, jaké následky má (může mít později) tento životní styl na děti (například že jsme kvůli nadváze věčně unavení a nemáme energii hrát si s dětmi / že nechceme, aby se děti v první třídě za nás ve třídě styděly / že nechceme, aby jedly tolik sladkostí, aby měly problémy s váhou už od 12 / že nechceme, aby neměly žádný vztah k pohybu, aby si vzaly špatný příklad...).

3. KAŽDÝ DEN UDĚLEJ Z PÉČE O TĚLO JEDNU ZE 3 PRIORIT

Vytvoř si novou definici úspěšného dne:

Úspěšný den není tehdy, když stihneme udělat všechno na světě. Nebuďme naivní, to je nereálné. Takovým pohledem se budeš cítit frustrovaná do konce života a to nechceme.

Úspěšný den je tehdy, když se postaráme o 3 priority:

  • práci/příjem (abyste jako rodina měli z čeho žít),
  • péči o děti (aby měly co jíst, byly zdravé...),
  • péči o vlastní tělo (abys měla plný džbán, z něhož potom můžeš nalévat).

Toto jsou 3 věci, za které jsi nejvíc odpovědná a díky nimž budeš mít v životě relativní stabilitu.

4. NAJDI SI NĚKOHO, KOMU SE BUDEŠ ZODPOVÍDAT

Máš následující možnosti:

  • Přesvědč manžela, aby na tebe dohlížel.
  • Dohodni se s kamarádkou, že budete cvičit ve stejnou dobu, a posílejte si fotky po cvičení.
  • Buď aktivní ve skupině na hubnutí nebo nějakou založ.
  • Ciť se zodpovědná vůči dětem.
  • Ciť se zodpovědná vůči vlastnímu tělu, které je tvým nástrojem, ty si ho vážíš a bylo by dost nevděčné nechat ho chátrat.
  • Ciť se zodpovědná vůči trenérce.
  • Nebo vůči mně jako fitness koučovi (svým klientkám s tendencí Obliger pomáhám vytvořit systém vnější zodpovědnosti, aby dokázaly být disciplinované i po skončení naší spolupráce).
  • Ciť zodpovědnost vůči svému budoucímu JÁ. To, co v tomto období uděláš, bude mít vliv na život tvého JÁ. Pokud moje klientka Zuzka dnes nepůjde cvičit a sní tácek zákusků, její budoucí JÁ (Zuzka za 6–12 měsíců) bude snášet následky.

5. VYTVOŘ SI PLÁN CVIČENÍ

  • Vytvoř si plán toho, co a kdy budeš během týdne cvičit.
  • Naplánuj si tyto tréningy do kalendáře tak, jako si plánujeme termín u zubaře, kadeřnice nebo pracovní videohovor.
  • Potom to dodržuj a pravidelně hlas zodpovědné osobě.

6. VYTVOŘ SI PLÁN JEDENÍ

  • Vytvoř si jednoduchou tabulku na 7 dní s 3 hlavními jídly (pokud potřebuješ svačiny, tak i s nimi).
  • Napiš do ní zdravá jídla, která by sis mohla dát.
  • Potom to dodržuj a pravidelně hlas zodpovědné osobě.

Plán jídel nemá být dokonalý, ale hotový. Na to, abychom viděli první výsledky, nepotřebujeme dělat všechno dokonale, ale dělat to lépe než dosud.

7. POSTUPNĚ SI VYTVÁŘEJ PROSTŘEDÍ, V NĚMŽ SE OD TEBE ČEKÁ, ŽE BUDEŠ FIT

  • Obklop se lidmi, skupinami, hrdinkami, kterým se podařilo úspěšně zhubnout, které schvalují zdravý životní styl, podpoří tvoji snahu a dokonce ji od tebe očekávají.

Jak se správně nastavit na hubnutí, když jsi OBLIGER

Potřebuješ se nastavit v hlavě tak, že hubnutí neděláš jen pro sebe, ale hlavně pro druhé. Ano, jasně že se chceš cítit a vypadat dobře, ale tím zlepšíš život i ostatním, protože jenom když budeš v pohodě, můžeš být tou nejlepší manželkou, matkou, dcerou, sestrou, kamarádkou nebo kolegyní.

Jen když bude tvůj džbán plný, budeš moct nalévat ostatním. A pokud ho nebudeme doplňovat, budeme se cítit líně, bez energie, nespokojeně a bez nálady. Budeme častěji ve stresu, budeme se častěji trápit – a to všechno budeme přenášet na ty, koho máme nejraději.

Časté změny nálad, podrážděnost, hádavost, nedostatek sebevědomí a nespokojenost se životem – to všechno nám přináší nesprávný životní styl a lidé okolo nás to vycítí.

Srovnej si to v hlavě tak, abys chápala, že starat se o svoje tělo není sobecké, ale nevyhnutelné pro rodinu. Že rodina spoléhá na to, že se nezapomeneš postarat i o sebe. Že doplňovat svůj džbán je tvoje zodpovědnost.

Stejně jako když chodíme do práce – taky nás děti nekontrolují, jestli jsme tam dnes byli, ale spoléhají na to, že jim zítra dáme něco k jídlu.

Vyhradit si čas jen pro sebe se Obligerům může někdy zdát, jako kdyby dělali něco nelegálního. I při čtení ve vaně dokážou být neustále v napětí, jestli náhodou někoho nebo něco nezanedbali a jestli se náhodou někdo vyčítavě nedívá, jak si mohli dovolit zastavit se.

Dej si na to pozor. Být mámou nebo manželkou neznamená být služkou. Tvůj relax time nebo čas pro sebe je pro všechny to nejlepší, protože později z tebe budou moct mít to nejlepší.

Taky se jako Obliger nespoléhej na svoji vlastní motivaci. Dokážeš velké věci, ale největší sílu máš, když se v hlavě nastavíš tak, že z tvého hubnutí a životní změny budou profitovat druzí. A že když to neuděláš, bude to mít nějaké důsledky pro druhé.

To všechno nám sice může teoreticky dávat smysl, ale většinou to Obliger dodrží, jen když ho reálně někdo zkontroluje. Minimálně ze začátku, dokud si nevytvoří silnější návyky.

Závěr k OBLIGEROVI

Jako pro Obligera pro tebe budou stále důležitější vnější očekávání než vnitřní. A proto to nejlepší, co můžeš při hubnutí udělat, je vnímat hubnutí jako vnější očekávání.

Nastav se tak, že to děláš i pro rodinu.

  • Že tím zlepšuješ manželství.
  • Že tím zachraňuješ děti.
  • A že když upřednostníš cvičení a zdravou stravu, v podstatě jsi superhrdinka, která ví, co je pro ně nejlepší.

Taky se nastav tak, že když si nebudeš pravidelně doplňovat svůj džbán, nebudeš mít z čeho dávat druhým. Jak můžeme druhé činit šťastnými, když sami nejsme? Jak se chceme postarat o druhé, když se nebudeme umět postarat o sebe?

Začni vnímat hubnutí a péči o svoje tělo jako druhou práci, jako svoji zodpovědnost. A najdi si někoho, komu se budeš zodpovídat.

A kdykoliv tě před cvičením nebo vařením extra pro sebe napadne, že je to sobecké, odpověz si, že teď doplňuješ džbán, abys měla později pro ostatní. Co je na tom sobeckého?

P.S.: Pokud tě trápí nadváha a chceš tento problém vyřešit jednou provždy,

získej zdarma můj návod: „Jak zhubnout svých prvních 10 kg (a zůstat štíhlá) – pokud ovládáš teorii, ale nemáš pevnou vůli.“

A pokud bys chtěla individuální pomoc, přečti si, jak pomáhám svým klientkám.

Do plavek konečně s hrdostí:

Fotka autora
Martin Toth
Redaktor ve Fitshakeru

„Ovládáš teorii hubnutí, ale nedokážeš ji převést do praxe a dodržovat? Začni společně se mnou. Na stránce (https://martintoth.me/) pomáhám ženám vydržet u hubnutí.“

Kategorie

Líbí se ti náš článek? Sdílej ho na sociálních sítích.