Všechny
Recepty
Stravování
Zdraví
Cvičení
Všeobecné
Hubnutí
Fitshaker podcasty
Proměny
Seberozvoj a motivace
Pro fit maminky
Fit pobyty a dovolené
Myslíme ekologicky!
Těhotenství

Jak hubnout, když jsi typ osobnosti REBEL?

gretchen rubin

Ráda dáváš najevo svoji odlišnost?

Užíváš si porušování pravidel a očekávání společnosti?

Máš někdy chuť udělat přesný opak toho, co ti někdo řekne, abys mu (i sobě) dokázala svoji svobodu?

Pokud jsi na všechno odpověděla ano...

tak jsi pravděpodobně REBEL. Dnes ti poradím, jak postupovat při hubnutí, když máš tuto tendenci osobnosti.

(V případě, že jsi ještě nečetla článek o testu osobnosti Gretchen Rubinové, tady je odkaz. Tento test nám pomůže zjistit o sobě něco víc a nastavit se na hubnutí co nejlépe.)

Charakteristika typu osobnosti REBEL

V životě čelíme 2 typům očekávání:

  1. Vnějším očekáváním (to jsou například termíny v práci, požadavky od manžela, rodiny, šéfa, prosby od přátel, pravidla silničního provozu...). Zkrátka věci, které druzí očekávají, že splníme, dodržíme a uděláme.
  2. Vnitřním očekáváním (to jsou například taková, kdy se ty sama rozhodneš, že budeš cvičit, víc číst, chodit dřív spát, zdravě jíst, omezovat sladkosti...). Toto jsou zase ty věci, které od sebe očekáváme my sami a ostatním je v podstatě jedno, jestli je dodržíme, nebo ne.

REBEL vzdoruje všem očekáváním, nejen vnějším, ale i vnitřním.

Jejich mottem je: Nedokážeš mě donutit a já sebe také ne.

Rebel se ráno vzbudí a řekne si:

„Co mám dnes (teď) chuť udělat?“

Rebelové chtějí dělat jen to, co chtějí, kdy chtějí a jak chtějí. Když je někdo požádá nebo jim řekne, že mají něco udělat, bouří se a mají nutkání udělat přesný opak.

Odmítají jakákoliv očekávání společnosti a dokonce i svá vlastní.

Chtějí mít pocit, že se můžou kdykoliv svobodně rozhodnout a vyjádřit to, na co mají právě chuť.

Odolávají kontrole i sebekontrole. Často si užívají porušování pravidel, očekávání a zažitých způsobů. Samozřejmě, že i Rebel si uvědomuje následky, a proto odmítání pravidel automaticky neznamená, že porušuje všechny zákony.

Ale i tak si stále hledá způsoby, jak vyjádřit svoji svobodu a možnost volby, například že dodrží pravidla po svém.

Na Rebely neplatí argumenty jako:

  • lidé na tebe spoléhají,
  • už jsi za to zaplatil,
  • toto je důležité, musíme to dělat,
  • toto by tak mělo být,
  • máš dohodnutý termín,
  • řekl jsi, že to uděláš,
  • takhle je to nejefektivnější,
  • nedělej to, někomu jinému to způsobí problémy,
  • je to proti pravidlům,
  • je to tradice,
  • toto je deadline,
  • toto je neslušné.

Právě naopak, když tohle Rebelovi řekneš, zapneš v něm nutkání udělat přesný opak, aby dokázal něco tobě, něco sobě a něco společnosti.

Lépe na ně platí slova jako:

  • toto bude větší zábava,
  • toto je to, co TY CHCEŠ,
  • nejsem si jistý, jak to zvládnu, myslíš, že bys to mohl udělat ty?
  • toto je pro mě důležité, co si o tom myslíš ty?

Pro Rebely je schopnost vybrat si tak důležitá, že si někdy vyberou něco, co je proti jejich vlastním zájmům nebo to není to, co chtějí, jen aby se ujistili, že si můžou vybrat.

Samozřejmě že když už něco musí udělat (resp. jsou tam následky), udělají to. Ale i tak si to udělají po svém.

Například Rebelku šéf může donutit jít na poradu, ale nemůže ji donutit poslouchat. A tak tam sice přijde, ale schválně si hraje na mobilu, aby dokázala svou nezávislost. Často jí to i projde, protože šéf si je vědom, kolik energie ho stálo Rebelku na poradu dotáhnout a nebude za každou cenu kritizovat i to.

Zajímavá otázka jedné z žen:

„Ale i Rebelové si musí jednou uvědomit, že si každý nemůže dělat, co chce a kdy chce, ne?“

Bohužel, zklamu tě. 😁

U Rebelů je nutné pochopit, že toto je hluboká součást jejich osobnosti. Není to období. Není to něco, z čeho vyrostou, jako když jsme v pubertě. Každý z nás může chvíli rebelovat, ale není to to samé jako mít tendenci Rebela a vzdorovat všem očekáváním.

Rebel je také opak Upholdera. Tak jako je Obliger opakem Questionera.

Co mívají Rebelové společného:

  • Milují výzvy, pokud jsou takové, které si oni sami vyberou.
  • Necítí tlaky okolí jako ostatní tendence, protože říct „ne“ je pro ně předem přednastavená odpověď.
  • Užívají si porušování pravidel a očekávání druhých (opak Upholdera).
  • Rádi záměrně chodí pozdě a rádi na poslední chvíli mění plány (opak Upholdera).
  • Když chtějí někomu něco dokázat, jsou schopni zajít až na kraj světa (i za cenu, že ublíží svým zájmům).
  • Často si najdou něco, za co by mohli bojovat (planetu, děti, práva žen, slabších, za vlast), a tehdy jsou nezastavitelní.
  • Obvykle jsou trochu arogantní a někdy cítí vůči ostatním nadřazenost.
  • Rádi projevují svoji autenticitu navenek, například při stravování, cestování, zážitcích, stylu oblékání. Ženy Rebelky si častěji nabarví vlasy na červeno, fialovo, modro, zeleno nebo dokonce použijí kombinaci více barev.
  • Zatímco Obliger nejčastěji frustruje sebe, Rebelové nejčastěji frustrují všechny ostatní. Pokud jsi typ Obliger a manžel je Rebel, máš o zábavu postaráno.

Jak vypadá hubnutí u REBELA

Rebelům, podobně jako Questionerům, jde hubnutí různě. Záleží to hlavně na tom, jak se Rebel k hubnutí postaví:

  • Pokud hubnutí vnímá jako očekávání, bude se tomu bránit.
  • Pokud hubnutí bude vnímat jako něco, co chce, jako výzvu nebo něco, co mu pomůže cítit se svobodně, dokáže pro to udělat cokoliv.

Když se Rebel rozhodne hubnout, hledá způsoby, jak se u toho necítit omezeně, ale svobodně. Když se mu to podaří, dokáže mít velmi mnoho pohybu, který ho baví, jíst chutně a zároveň vytvořit dostatečný kalorický deficit, aby váha klesala. (Nedávno jsem četl o fitnessce, jejíž tendence osobnosti byla Rebel, takže máš naději. 😉)

Pokud se však Rebelovi nepodaří vnímat pohyb a zdravou stravu tak, aby ho to lákalo, a bude je vnímat jako něco, co vnitřně nechce, nebaví ho to, očekávají to od něj druzí nebo jako povinnost, dřív či později s tím přestane.

Někdy si to sami Rebelové nechtě sabotují:

Například žena Rebelka se chystá cvičit. Manžel jí předtím naznačí, aby už začala, že na to čeká. A ona se najednou rozhodne, že dnes cvičit nepůjde, protože nechce mít pocit, že se podřizuje něčím očekáváním.

Na první pohled zvláštní, ale jestli jsi Rebelka, ten pocit vnitřní svobody a volby je pro tebe velice silnou hodnotou.

Rebelky dokážou zhubnout i žít zdravým životním stylem. Jen to potřebují mít podle sebe. Potřebují mít pocit volby.

Například že jdu cvičit večer, ale můžu si vybrat, jestli v šest nebo v sedm. Nebo že si můžu vybrat, jestli budu dodržovat stravovací plán, nebo si ten den dám k večeři jiné vhodné jídlo.

Klasické jídelníčky, které se musí do puntíku plnit, je odrazují. Stejně tak i tréningové plány, které si nemůžou přehodit na jiný tréning.

Podobné je to i se sladkostmi – pokud má Rebel pocit, že se tím omezuje, bude mít problém s nimi přestat. Ale pokud bude mít pocit, že právě sladkosti omezují jeho svobodu a činí ho závislým (což nesnáší), snadněji se jich vzdá.

Jak postupovat při hubnutí, pokud jsi REBEL

Jestli ti v testu osobnosti vyšel Rebel a chceš zhubnout nebo žít zdravěji, doporučuju ti takovýto postup:

1. NAJDI V HUBNUTÍ HLUBŠÍ SMYSL

Pro Rebela je někdy neskutečně těžké vykonávat lehké činnosti (pokud jsou to očekávání druhých) a naopak neskutečně lehké vykonávat těžké činnosti (pokud je to něco, co velmi chce).

Toto využij ve svůj prospěch:

  • Zamysli se nad tím, jak dodat hubnutí hlubší smysl – něco, do čeho bys mohla vložit všechnu svoji energii.
  • Je někdo, kdo o tobě strašně pohybuje a komu bys chtěla dokázat, že to dáš?
  • Je něco, po čem v životě velice toužíš, ale nadváha ti v tom brání?
  • Jak nadváha omezuje tvoji životní svobodu?
  • Jak se kvůli nadváze cítíš ve svém těle a jak by ses mohla cítit, kdyby se ti podařilo být štíhlá?
  • Kdy sis naposledy dala velkou challenge (výzvu)? Co tak udělat si výzvu z tohoto – koupit si v obchodě ty nejvíc sexy džíny, jaké najdeš, a slíbit si, že do roka uděláš i nemožné, aby ses do nich vešla?
  • Jak jinak bys mohla spojit své hubnutí s hodnotami, které jsou pro tebe důležité (například svoboda, identita, autentičnost, být sama sebou)? Jak ti nadváha brání být sama sebou?

2. VYHLEDEJ SI RECEPTY, KTERÉ BUDOU NEJEN ZDRAVÉ, ALE I CHUTNÉ

  • Najdi si recepty, které jsou zdravé, ale zároveň se u nich nebudeš cítit omezovaná (jako kdybychom dokolečka jedli jen kuřecí, rýži a brokolici).
  • Velice by ti pomohlo, kdybys měla i nějakou šablonu plánu jídel na týden. A proto ti doporučuju vytvořit si jednoduchou tabulku na 7 dní s 3 hlavními jídly (pokud potřebuješ svačiny, tak i s nimi).
  • Napiš do ní zdravá jídla, která by sis mohla dát. S tím, že budeš mít možnost ignorovat taková, na která nebudeš mít tou dobou vůbec chuť, a dát si jiná vhodná.

3. PROMYSLI SI, JAK BYS MOHLA MÍT BĚHEM TÝDNE DOSTATEK POHYBU, KTERÝ BY TĚ BAVIL

  • Doporučuju cvičit podle videí z Fitshakeru (aby ses nemusela namáhat s vytvářením plánů).
  • Pokud ti nějaký styl cvičení nebude sedět, cvič to, co tě víc baví.
  • Jestli máš ráda změnu, vyzkoušej při cvičení střídat i jiné fyzické aktivity (kolo, brusle, běh... Doslechl jsem se, že i sex je příjemný. Při hubnutí moc nepomáhá, ale jako součást týdenního tréningového plánu může být 😁).

4. PŘIPOMÍNEJ SI, ŽE HUBNUTÍ JE TVOJE VOLBA, KTERÁ TI PŘINESE SVOBODU A NOVÉ MOŽNOSTI

  • Doporučuju ti dát si někam připomínku, abys nezapomínala na to, proč to děláš. Respektive abys nezapomínala, že i když to nebude stále příjemné, to, co získáš, je 100x lepší a stojí to za to. Spojuj si hubnutí se svobodou, kterou získáš. S respektem druhých. S obdivem a komplimenty. S novými možnostmi. S lepším, zajímavějším, krásnějším životem, který později přijde.

Jak se správně nastavit na hubnutí, když jsi REBEL

Podívej se, jako Rebelka dokážeš COKOLIV, co CHCEŠ. Ale jenom když to tak budeš vnitřně cítit.

Hodně lidí vnímá hubnutí a péči o tělo jako pravidla. Nejedení sladkostí jako omezování. A cvičení jako povinnost. Já ne. Protože jsem zažil, co to je, nestarat se o tělo, necvičit a jíst sladkosti – a nebyl to život, o jakém sníme.

Pro mě je svoboda velice důležitá. Ale zjistil jsem, že právě když jsem se o sebe nestaral, jsem měl svobody nejmíň. Zdravotní problémy, problémy s pletí, málo energie, nízké sebevědomí, žádná kondička, bolesti kloubů nebo ztuhlých svalů – to všechno tě omezí 100x víc než to, když se postaráš o tělo.

Takže jako první ti doporučuju nastavit se tak, že péče o tělo a hubnutí ti svobodu přinesou, ne uberou. (Ano, někdy máme pocit, že uberou, protože jsme v tzv. počátečním „údolí bolesti“ = že už cvičíme, ale ještě nemáme štíhlou postavu, a tak se zdá, že máme to nejhorší z obou stran. Ale to přejde.)

Jako druhé ti doporučuju vnímat to jako svoji volbu. Já se tě jako kouč nesnažím přesvědčit, abys cvičila a jedla zdravě, protože to chci. Jen ti ukazuju možnosti. Rebelům dobře funguje tento postup:

  1. INFORMACE = pokud máme přebytek, přibíráme. Pokud máme deficit, hubneme. To je příroda. Já jsem si to nevymyslel.
  2. NÁSLEDKY = pokud budeme mít nadváhu, budeme se v těle cítit hrozně. Pokud se o tělo postaráš a budeš štíhlejší, budeš se v něm cítit super.
  3. VOLBA = je to na tobě. Co si vybereš? Já jsem si vybral, že se postarám. A rád s tím pomůžu i tobě. Ale rozhodnutí, jestli chceš, bude jen na tobě.

Rebelka dokáže udělat hodně, pokud něco dělá z lásky. Například děti Rebelek nejsou zanedbané, protože Rebelky se o ně dokážou super postarat. Ale většinou jsou nastavené tak, že to dělají proto, že chtějí, protože je mají rády, ale méně proto, že se to od nich očekává.

Podobné zázraky dokážeš udělat při hubnutí. Ne proto, že to manžel očekává. Ale právě proto, že ho miluješ a toto je jedno z vyjádření.

Taky doporučuju nastavit se tak, že to děláš hlavně pro sebe. (Ne, není to opak toho, když to děláš z lásky k druhým.) Pro Rebela je důležité vidět, že z toho bude profitovat hlavně on. Že tvůj život se zlepší, že TY se budeš cítit super, že TY budeš zářit všude tam, kam půjdeš.

Taky z toho můžeš udělat vnitřní výzvu. Takže švagrová si myslí, že na to nemáš? Ukaž jí, že se mýlí. Tchyně říká, že to máte v rodině a že s tím nic neuděláš? To samé.

Svět se tě snaží stáhnout k TV reklamám a jedení těžce průmyslově zpracovaných blbostí. Učinit tě závislou na jejich produktech. To jim dovolíš?! 😉

Závěr k REBELOVI

Mít tendenci Rebela neznamená být zlý. Znamená to mít velký smysl pro svobodu, autenticitu a sebevyjádření. Co se jen v praxi odráží v porušování očekávání a pravidel.

Pokud se však při hubnutí nastavíš tak, aby to bylo v souladu se svobodou a s tvojí identitou + vytvoříš kalorický deficit způsobem, který tě bude bavit, tendence Rebela nebude překážkou.

Jen nezapomínej na ty 3 body, které jsme uvedli:

  • informace,
  • následky,
  • tvoje volba.

Nikdo tě nenutí. Je to tvůj život. Bolesti se v životě nevyhneme. Ale můžeš si vybrat, jaký druh bolesti ti dává větší smysl a v konečném důsledku ti přinese úžasný, naplněný život.

P.S.: Pokud tě trápí nadváha a chceš tento problém vyřešit jednou provždy,

získej zdarma můj návod: „Jak zhubnout svých prvních 10 kg (a zůstat štíhlá) – pokud ovládáš teorii, ale nemáš pevnou vůli.“

A pokud bys chtěla individuální pomoc, přečti si, jak pomáhám svým klientkám.

Blýskni se v létě krásnou postavou:

Fotka autora
Martin Toth
Redaktor ve Fitshakeru

„Ovládáš teorii hubnutí, ale nedokážeš ji převést do praxe a dodržovat? Začni společně se mnou. Na stránce (https://martintoth.me/) pomáhám ženám vydržet u hubnutí.“

Kategorie

Líbí se ti náš článek? Sdílej ho na sociálních sítích.