Všechny
Recepty
Stravování
Zdraví
Cvičení
Všeobecné
Hubnutí
Fitshaker podcasty
Proměny
Seberozvoj a motivace
Pro fit maminky
Fit pobyty a dovolené
Myslíme ekologicky!
Těhotenství

Jak hubnout, když jsi typ osobnosti QUESTIONER?

jak na hubnutí

Mívala jsi ve škole pocit, že je hodně pravidel hloupých, neefektivních a učitelům se nechtělo vysvětlovat, proč máš něco udělat?

Máš ráda informace, logiku, používání tabulek a efektivitu?

A nesnášíš, když máš dělat něco, co ti nedává smysl, jen proto, že to někdo řekl?

Pokud jsi na všechno odpověděla ano...

tak jsi pravděpodobně QUESTIONER. Dnes ti poradím, jak postupovat při hubnutí, když máš tuto tendenci osobnosti.

(V případě, že jsi ještě nečetla článek o testu osobnosti Gretchen Rubinové, tady je odkaz. Tento test nám pomůže zjistit o sobě něco víc a nastavit se na hubnutí co nejlépe.)

Charakteristika typu osobnosti QUESTIONER

V životě čelíme 2 typům očekávání:

  1. Vnějším očekáváním (to jsou například termíny v práci, požadavky od manžela, rodiny, šéfa, prosby od přátel, pravidla silničního provozu...). Zkrátka věci, které druzí očekávají, že splníme, dodržíme a uděláme.
  2. Vnitřním očekáváním (to jsou například taková, kdy se ty sama rozhodneš, že budeš cvičit, víc číst, chodit dřív spát, zdravě jíst, omezovat sladkosti...). Toto jsou zase ty věci, které od sebe očekáváme my sami a ostatním je v podstatě jedno, jestli je dodržíme, nebo ne.

QUESTIONER zpochybňuje všechna očekávání a plní jen ta, která mu dávají smysl (jen vnitřní).

Jejich mottem je: Já to udělám, pokud mi k tomu dáš dobrý důvod.

Questioner se ráno vzbudí a řekne si:

„Co je dnes zapotřebí udělat a proč?“

Questioneři dělají to, co jim dává největší smysl, i když je to proti pravidlům a zažitým společenským zvykům.

Mají rádi informace, logiku a efektivitu. Předtím, než se rozhodnou, si chtějí udělat vlastní průzkum, posbírat vlastní fakta, najít důvod, proč by to měli dělat a proč právě tímto způsobem.

Odmítají vše, co se jim zdá nedostatečně dobře vysvětlené, neefektivní, nepraktické, i to, co je sice velmi rozšířené, ale oni to považují za nerozumné.

Když Questioner akceptuje důvody, proč má něco udělat, dokáže být řízený sebou a nepotřebuje velký dohled.

Často mu to však překazí nové pochybnosti nebo změna podmínek, která vyvolá další otázky (například: dává mi smysl chodit víc na procházky, ale změní se počasí a já už nevím, jestli je dobré chodit ven, když prší).

Pokud mu něco dává dokonalý smysl, přináší mu to hodně motivace.

(Taková zajímavost: Questioner nejčastěji zpochybňuje i to, jestli je tento test osobnosti relevantní, resp. jestli to není jen taková hloupost. Questionerům se ze všech tendencí nejčastěji zdá, že všichni jsou stejní jako oni.

„Vždyť všichni lidé dělají jen to, co jim dává smysl. Tento test nepoukazuje na nic relevantního.“

Ale z pohledu jiných tendencí to tak vůbec není.

  • Obliger ví, že je jiný, jestliže má potřebu neustále vyhovovat ostatním – a frustruje ho to.
  • Upholder ví, že je jiný, jestliže dokáže být disciplinovaný a dodržet téměř všechno – a frustruje ho, že to ostatní nedokážou.
  • A stejně tak i Rebel ví, že je jiný, když ho baví porušovat pravidla.

Právě to zpochybňování všech očekávání činí Questionera odlišným. A to je dobré.)

Co mívají Questioneři společného:

  • Často zpochybňují společensky zažité normy (školský systém, dopravní předpisy, výběr kariéry, věk, v němž by rádi měli děti...)
  • Obvykle se často ptají „Proč?“ – Proč děláme tohle? Proč takhle? Proč teď? Proč právě my? Dokud na toto nemají odpověď, odmítají něco dělat jen proto, že to někdo řekl.
  • Víc než ostatní tendence nesnáší čekání ve frontách (protože nesnáší neefektivitu).
  • Neakceptují autoritu druhých automaticky. Šéf, lékař nebo odborník si potřebuje získat jejich respekt, aby ho vnímali jako autoritu.
  • Rádi používají tabulky.
  • Rádi optimalizují procesy, odstraňují chyby a vylepšují věci.
  • Rádi si instrukce a recepty přizpůsobí (na rozdíl od Upholderů nebo Obligerů).
  • Často jsou zdrojem informací pro ostatní, protože si většinou něco nastudují předtím, než učiní rozhodnutí.
  • Nejčastěji zpochybňují relevantnost těchto 4 typů osobnosti.

Jak vypadá hubnutí u QUESTIONERA

Questionerům jde hubnutí různě. Záleží to hlavně na tom, jak jim pravidla stravování a cvičení dávají smysl.

Když se Questioner rozhodne hubnout, pustí se do rozsáhlejšího průzkumu. Přečte si hodně článků, čte si informace na fórech, komentáře o různých stravovacích způsobech. Při výběru trenéra je obzvlášť zajímají recenze, vzdělání, zkušenosti a výsledky.

Questioner nechce jen tak změnit stravu a cvičit.

Chce znát ten nejlepší výživový směr a ty nejúčinnější cviky. Je schopný si donekonečna googlit a vyptávat se na detaily ještě dřív, než si udělá první salát nebo odmaká první HIIT. Chce učinit ta nejlepší informovaná rozhodnutí.

Tyto informace můžou být výhodou, pokud se dokáže včas zastavit a zavést to, co se naučil, do praxe. Problém může být, když ho to hledání informací vyčerpá a znejistí. Tím, že společnost nemá na výživu ujasněné názory (jako na právo nebo chemii), Questioner naráží na mnoho konfliktních informací.

Někdo říká, že sýr škodí, a na jiné stránce se zase píše, že si ho má dát dnes k večeři. Tehdy se Questioner může dostat do tzv. analýzy–paralýzy, kdy kvůli zahlcujícímu množství informací nedokáže učinit správné rozhodnutí, a tak učiní to úplně nejhorší = neudělá nic.

Jak postupovat při hubnutí, pokud jsi QUESTIONER

Pokud ti v testu osobnosti vyšel Questioner, doporučuju následující:

1. UJASNI SI SVOJE PROČ

Questioner si potřebuje ujasnit svoje důvody víc než jiné tendence, aby měl motivaci na tom pracovat.

  • Sepiš si, proč nevyhnutelně potřebuješ změnit svůj životní styl a zhubnout.
  • Sepiš si, co by se v tvém životě mohlo změnit, kdybys byla štíhlá (co bys tím získala).
  • Sepiš si, co se může stát, pokud nezměníš směr (co můžeš ztratit, jaké následky tě čekají na této cestě).
  • Umísti si připomínku tak, aby sis svoje důvody připomínala každé ráno (pokud Questioner na delší dobu ztratí kontakt se svojí motivací, může zapomenout, proč s tím začal, a skončit).

2. NAJDI SI AUTORITU, KTERÉ DŮVĚŘUJEŠ

Questioner nebude něco dělat jenom proto, že to někdo řekl. Potřebuje vědět, že jde správným směrem, že jsou jeho informace dostatečně dobré. A aby nespadl do analýzy–paralýzy, je lepší svěřit se do rukou někoho, komu důvěřuje:

  • Místo neustálého čtení konfliktních informací si najdi 1–2 zdroje informací, kterým důvěřuješ, a soustřeď se na to, abys je uvedla do praxe.
  • Pokud máš pochybnosti, jak cvičit, cvič podle ověřených videí (například Fitshakeru), jimiž si prošly tisíce žen.
  • Pokud máš pochybnosti, co jíst, nechej si vypracovat jídelníček osobou, jejímž zkušenostem důvěřuješ.
  • Pokud chceš, aby tě někdo při hubnutí krok za krokem provázel, můžeš požádat o pomoc i mě, jestli mi důvěřuješ.

3. VYTVOŘ SI PLÁN CVIČENÍ, KTERÝ TI NA 80 % DÁVÁ SMYSL

  • Vytvoř si plán toho, co a kdy budeš během týdne cvičit.
  • Naplánuj si tyto tréningy do kalendáře tak, jako si plánujeme termín u zubaře, kadeřnice nebo pracovní videohovor.
  • Potom to dodržuj a každý den si poznamenej do tabulky, jestli jsi to dodržela.

4. VYTVOŘ SI PLÁN JEDENÍ, KTERÝ TI NA 80 % DÁVÁ SMYSL

  • Vytvoř si jednoduchou tabulku na 7 dní s 3 hlavními jídly (pokud potřebuješ svačiny, tak i s nimi).
  • Napiš do ní zdravá jídla, která by sis mohla dát.
  • Potom to dodržuj.

5. MĚJ ZPŮSOB, JAKÝM SI BUDEŠ MĚŘIT POKROK, ABYS MOHLA POSOUDIT, JESTLI JDEŠ SPRÁVNÝM SMĚREM

Pro Questionera je důležité vidět, že jeho snaha má smysl. A proto ti doporučuju nesledovat jen váhu, ale víc parametrů:

  • na začátku se zvaž a změř si míry,
  • stanov si pravidlo, že se zvážíš a změříš zase za měsíc,
  • zavaž se k tomu, že do té doby budeš důvěřovat svému plánu a nebudeš ho měnit ze dne na den (protože potom nebudeš vědět, co funguje a co ne),
  • když uvidíš při měření (i kdyby jen o trošku) nižší čísla, považuj to za úspěch, vylepši plán a pokračuj,
  • měř si i disciplínu = každý den si poznamenej, jestli jsi splnila cvičení, zdravou snídani v přiměřeném množství, to samé oběd a večeři (například jako na následujícím obrázku).

Jak se správně nastavit na hubnutí, když jsi QUESTIONER

Mysli na to, že jako Questioner budeš mít častěji potřebu hledat nové informace, vytvářet nové a nové plány, mít pochybnosti, jestli jsou tvoje cvičení a strava efektivní. Počítej s tím, ale nenechej se tím příliš rozptýlit.

Nepotřebujeme dokonalý plán, abychom dosáhli cíle. Pro první výsledky stačí přidat pohyb, snížit množství stravy a zlepšit její kvalitu.

Začni s jednoduchým plánem a potom ho po měsíci vylepšíš.

Jestli máš jako Questioner hodně otázek typu...

  • Které cvičení je nejlepší?
  • Kolik dní v týdnu mám cvičit?
  • Jak dlouho mám cvičit?
  • Jaký styl cvičení?
  • Kolikrát denně mám jíst?
  • Co mám jíst?
  • Co jíst nemám a proč?
  • Proč je důležitý i spánek?
  • Kolik vody mám vypít?
  • Musím se vzdát sladkostí úplně?

... může být velmi těžké začít a nemít pochybnosti, že děláš všechno špatně.

Ale zkus se na to podívat tak, že nějakým chybám se i tak nevyhneme a že žádná trenérka, instruktorka ani fitnesska nedělala vždycky všechno dokonale.

Nejdůležitější je začít a neskončit při pochybnostech. Potom to můžeš za pochodu upravovat a vylepšovat.

Abychom se vyhnuli analýze–paralýze, připomínej si tohle:

  • Potřebujeme pokrok, ne dokonalost.
  • I průměrný plán v stravě a cvičení tě dostane mnohem dál než čtení dalších článků a googlení, který druh rýže bys měla při hubnutí jíst.
  • Ke štíhlé postavě nevede jen jedna jediná cesta. K hubnutí potřebujeme vytvořit kalorický deficit a toho lze dosáhnout mnoha výživovými styly a druhy pohybu.
  • Na to, abys začala, nepotřebuješ být dokonale připravená a nastavená. I 80 % přípravy stačí.
  • Na to, abychom zjistili, jestli jsou naše cvičení a strava efektivní, je potřebujeme zavést do praxe a dát jim trochu času. To je jediný způsob, jak to s jistotou zjistit.

Taky mysli na to, že jakýkoliv plán potřebuje trochu času, aby se ukázalo, jestli je dobrý. A abys neskákala od jednoho způsobu k druhému, dej si pravidlo, že dodržíš stravu a cvičení měsíc a až potom se změříš a upravíš svůj plán, pokud je to třeba.

Taky se neboj rozhodovat nejlíp, jak umíš, resp. pracovat s informacemi, které máš. Při hubnutí je to neskutečně důležité, protože neustálým googlením se zblázníš. Budeš se bát provést změnu, abys neudělala chybu. A dál stagnovat měsíce nebo roky na stejné váze.

Nakonec ti doporučuju nastavit se na hubnutí trochu jako vědec:

Vědci nedosahují výsledků tím, že o něčem čtou. Formují hypotézy (předpoklady, co by mohlo fungovat) a potom to otestují v praxi a pozorují zpětnou vazbu.

To samé platí při hubnutí: něco si nastudovat je OK. Ale výsledky budeš mít jen tehdy, když to uvedeš do praxe, a sama po měsíci zjistíš, jestli jdeš správným směrem. Když zjistíš, že ne, plán vylepšíš. Ale nemá velký význam analyzovat to donekonečna a nic neudělat.

Závěr ke QUESTIONEROVI

Questioner je velice dobrá tendence, jen si musíš dát pozor na poměr myšlení a konání. Říká se: dvakrát měř, jednou řež. Questioneři obvykle 10x měří a až potom konají.

Dej si proto pozor na to, aby ses nenechala paralyzovat přílišným množstvím informací nebo tím, že každý radí něco jiného.

Časem uvidíš, že myslet, plánovat a analyzovat je důležité. Ale štíhlou postavu a super život nám přinesou jen činy.

P.S.: Pokud tě trápí nadváha a chceš tento problém vyřešit jednou provždy,

získej zdarma můj návod: „Jak zhubnout svých prvních 10 kg (a zůstat štíhlá) – pokud ovládáš teorii, ale nemáš pevnou vůli.“

A pokud bys chtěla individuální pomoc, přečti si, jak pomáhám svým klientkám.

Připrav s námi svoje tělo na léto:

Fotka autora
Martin Toth
Redaktor ve Fitshakeru

„Ovládáš teorii hubnutí, ale nedokážeš ji převést do praxe a dodržovat? Začni společně se mnou. Na stránce (https://martintoth.me/) pomáhám ženám vydržet u hubnutí.“

Kategorie

Líbí se ti náš článek? Sdílej ho na sociálních sítích.