Všechny
Recepty
Stravování
Zdraví
Cvičení
Všeobecné
Hubnutí
Fitshaker podcasty
Proměny
Seberozvoj a motivace
Pro fit maminky
Fit pobyty a dovolené
Myslíme ekologicky!
Těhotenství

Nanuky – víš, z čeho jsou složené? Jak se rozhodovat při nákupu?

zmrzlina

Konečně přišlo léto a s ním zvýšená konzumace nanuků a zmrzlin. Nebyl by to takový problém, pokud je konzumuješ v rámci zdravého rozumu, a ne na úkor běžné plnohodnotné stravy. Pozor na odůvodnění typu: „Když si místo oběda dám nanuk, kaloricky jsem na tom stejně.“

Počítání kalorií není jen o číslech a náš metabolismus nefunguje na principu způsobu natankování pohonné hmoty do auta a jejího spálení. Pokud by takto fungoval, můžeme jíst cukry a přikázat mu, ať je přemění na bílkoviny a využije na tvorbu svalů – to by bylo ideální, že 😊?

Bohužel to takto nefunguje, proto mysli i na fakt, že kalorie je někdy jen číselná hodnota a dobrá hodnota ne vždy znamená i dobré a správné využití pro náš organismus v metabolismu trávení.

Všechny metabolické procesy v organismu jsou „zjednodušeně řečeno“ čistá chemická a biochemická továrna, kde se zapojuje neuvěřitelné množství procesů. Stačí malá změna, špatné stravovací návyky nebo jiné důvody a malý problém začíná spouštět sérii větších problémů.

Točíme se v začarovaném kruhu, jehož závěrem jsou často intolerance a střevní dysbióza (narušení rovnováhy a složení bakterií ve střevech). Samozřejmě změny hmotnosti jsou doprovodným jevem.

Nanuky

Vraťme se k nanukům (zmrzliny jsou na tom podobně) a jejich složení, tato série „porovnanía potravín“ *srovnávání potravin je totiž o nalezení lepší a vhodnější varianty dané potraviny.

Nejde nám o běžné srovnání jednoho produktu s druhým, abys to špatně nepochopila. Jde nám o ukázání vhodnějšího složení, jelikož máme na výběr z velmi široké nabídky potravin. Tak vybírejme, vždyť jde o náš zdravotní benefit.

Pokud čteš rubriku zdravý nákup pravidelně, už víš, že se snažíme o osvětu ve čtení etiket. V této oblasti je totiž velmi mnoho polopravd a mýtů, které ovlivňují mínění o zdravém stravování.
formičky na nanuky

Už jsme si několikrát připomenuli, že ve zdravém vyváženém stravování nejde o cestu vpravo nebo vlevo, cílem není je zakazování si potravin a držení nějaké diety. Je to o cestě uprostřed se zdravým rozumem, rozvahou, poznáním a rozeznáváním potravin. Neměla bys zavrhovat nebo upřednostňovat pouze některé potraviny. Potřebuješ širokou škálu různých živin a ty získáš rozmanitostí ve stravě a upřednostňováním základních potravin. Na druhé straně „se svět nezboří“, pokud si dáš něco nezdravého, musí to být však občas a s mírou.

Při dnešní široké nabídce potravin a narůstající taktice potravinářského průmyslu přizpůsobit se finančním možnostem dané země a spotřebitele se to nakonec odrazí na kvalitě potravin.

Kvalitní dražší ingredience se nahrazují méně kvalitními a levnějšími. V tomto momentě zůstává rozhodnutí o koupi takového výrobku na každém z nás. Jaká je poptávka, taková je nabídka.

Proto čti etikety a rozlišuj potraviny. Nemusíš umět všechny přídavné látky nazpaměť, stačí se podívat na složení a držet se následujících pár bodů.
recept na domácí nanuky

4 praktické tipy, čeho si všímat při složení potravin

Složení potraviny by mělo:

  • začínat ingrediencí, jejíž název nese
  • nemělo by mít dlouhé složení s několika různými přídavnými látkami
  • cukr či jiné sladidlo by neměly být na prvním nebo druhém místě
  • na obalu by nemělo být oznámení „bez éček“ a ve složení slovní název přídavné látky

Podívejme se společně na složení nanuků, rozebereme si přídavné látky v nich a v závěru článku si napíšeme, jaké varianty raději zvolit a na co dát pozor při pravidelné konzumaci.

Srovnání výživových hodnot jednotlivých nanuků

Magnum bílý Twister green Calippo jahoda Domácí dřeň jahodová
Výživová hodnota na 100 g
Energie 301 kcal Energie 107 kcal Energie 90 kcal Energie 70 g
Tuky 17 g Tuky 1,2 g Tuky 0,5 g Tuky 0 g
Nasycené MK 12 g Nasycené MK 1 g Nasycené MK 0,5 g Nasycené MK 0 g
Sacharidy 32 g Sacharidy 22 g Sacharidy 21 g Sacharidy 17 g
z toho cukry 29 g z toho cukry 18 g z toho cukry 17 g z toho cukry 15 g
Vláknina 0 Vláknina 0 Vláknina 0 g Vláknina 0 g
Bílkoviny 3,4 g Bílkoviny 0,5 g Bílkoviny 0,5 g Bílkoviny 0,5 g
Sůl 0,15 g Sůl 0,03 g Sůl 0,01 g Sůl 0,01 g
jak udělat domácí nanuky

Srovnání složení nanuků

Magnum bílý Twister green Calippo jahoda Dřeň z ovoce –   jahoda
obnovené odtučněné mléko voda voda rozmixované ovoce
cukr cukr jahodová šťáva   konc. 15 %
kakaové máslo obnovené odtučněné   mléko cukr
voda glukózový sirup gluk. sirup
kokosový olej citronová šťáva   4,5% regulátor   kyselosti – kyselina citr.
glukózový sirup jahodová šťáva 4% stabilizátory
sušené plnotučné mléko fruktózový sirup karobová guma,   guma tara
glukózo-frukt. sirup maltodextrin šťáva z bezu   černého z koncentrátu
sušená syrovátka ananasová šťáva   1,4 % aroma
máslový tuk rostlinné oleje
sušené odtučn. mléko sušená syrovátka
emulgátory E 471, E 442, E 476 glukózový sirup
stabilizátory E 410, E 412, E 407 glukózo-frukt.   sirup
kousky vanilkových lusků stabilizátory:   guarová guma
aromata emulgátor: mono- a   diglyceridy mastn. kys.
barvivo E 160a koncentrovaná   šťáva z červené řepy
barbiva:   chlorofyly a chlorofyliny, kurkumin
domácí nanuky bez cukru

Srovnání nanuků

Magnum bílý Twister green Calippo jahoda Dřeň z ovoce –   jahoda
příliš mnoho ingrediencí, cukr a jiná sladidla ve velkém množství,   přídavné látky 4. skupiny voda a cukr na   prvním místě, zbytečně moc sladidel a přídavných látek 3. a 4. skupiny o něco lepší   složení, navzdory tomu cukr a sladidla ve velkém množství, pozitivem je šťáva   z ovoce, ale v malém množství, guma tara je přídavná látka 3. skupiny nejvhodnější   složení, protože cukr nemusíme přidat, a pokud ano, v minimálním množství
domaci nanuky bez cukru

Recept na domácí jahodovou dřeň

Potřebujeme:

  • 450 g očištěných a umytých jahod
  • 2 lžíce třtinového cukru (pokud je ovoce sladoučké, stačí 1 lžíce nebo bez cukru)

Jak na to?

1

Ovoce rozmixujeme v mixéru a nalejeme buď do formy na nanuky nebo do malých krabiček.

2

Dáme zamrazit.

3

Konzumujeme jako dřeň nebo necháme trošku rozmrazit a přidáme jako ovocné pyré do jogurtu, kaše či na palačinky.

recept na domaci nanuky

Přiznám se, že některé složení překvapilo i mě 😊.

Ale zároveň přiznávám, že já moc kámoška s nanuky nejsem. Mně vždy chutnaly tak trochu „uměle“ – pokud mám chuť na něco studeného a zmraženého, vychutnám si dřeň, nejlépe kde cítím i chuť ovoce. Často připravuju dřeň doma a použiju zralé ovoce, kde není potřeba přidat cukr. V případě že je to potřeba, tak pouze v množství, kdy při konzumaci vynikne ovoce, a ne cukr.

O tomto tématu najdeš víc v článku ovoce...

ovoce a zelenina

Tipy, na co si dát pozor při zpracování, zavařování nebo koupi džemů a ovoce

Proč číst složení u kupovaných nanuků?

Všimla sis ve složení nanuků, že hned druhá složka je cukr a v celém výrobku jsou i jiná sladidla a množství přídavných látek (éček)?

Ty už víš, že ne všechna éčka jsou špatná, například kyselina askorbová je vitamín C vyrobený stejně, jako je jeho chemické složení, takže je to skupina éček, která patří do 1. skupiny – nejméně škodlivé. Naopak se přidávají proto, že se při zpracování (vlivem teploty) přirozené vitamíny ztratily. Zároveň slouží i jako konzervant.

Toto nám neškodí, co nám ale nepřináší užitek, je velké množství cukru a sladidel v potravinách, protože jsou levnými náhradami dražších ingrediencí.

Víš, že celosvětově spotřeba cukru rok od roku stoupá? Toto se zrcadlí nejen na našem zdraví, ale i na postavách. Pokud nečteme složení výrobků, často ani netušíme, kde všude cukr či jiná sladidla přijímáme.

A právě ve složení nanuků a zmrzlin je cukr ve velkém množství a často se používají i přídavné látky ze skupiny 3 – méně vhodné látky, a ze skupiny 4 – látky působící nepříznivě na náš organismus. Pokud pravidelně přijímáme velké množství těchto potravin, můžeme opravdu pozorovat nepříznivé účinky. Ano, tyto nepříznivé účinky přídavných látek jsou sledované a pečlivě zaznamenávané, ale sledováním složení potravin máš sama jejich příjem pod kontrolou. Dokonce si můžeš vysledovat, jestli právě konzumování těchto potravin ve velkém množství neodstartovalo tvoje trávicí problémy.

Dej si pozor i na skupinu light potravin, pokud s dobrým svědomím kupuješ tyto zmrzliny či nanuky. Zde sehrává úlohu glykemický index potravin a light verze automaticky neznamená i zdravá (čti složení). Mysli na to. Tyto potraviny jsou proto často vysokým energetickým příjmem. Po těchto potravinách rychleji nastupuje pocit hladu.

domací nanuky
Je potřeba myslet na vyváženost a to občasné nezdravé jídlo vícenásobně vyvážit zdravým jídlem ze základních surovin.
Je potřeba myslet na vyváženost a to občasné nezdravé jídlo vícenásobně vyvážit zdravým jídlem ze základních surovin.

Na závěr ti jen připomenu, co už víš 😉, ale opakování je matka moudrosti.

Vhodné je zejména u dětí sledovat složení nanuků a zmrzlin a nabídnout jim častěji právě ty z ovoce. Možná je bude bavit i výroba nanuků. Jako alternativu ovoce můžete společně zamrazit i kvalitní 100% džus.

Zdroje:

J. Golian et al._Sprievodca svetom potravín_SPU Nitra 2013

Vít Syrový_ Tajemství výrobců potravin_ Careus 2020

Fotka autora
Jana Kondrcová
Redaktorka ve Fitshakeru

V první řadě jsem matka a manželka. Můj zájem o vliv stravy na naše zdraví začal před několika lety po diagnostikování celiakie a onemocnění mladšího syna. Momentálně studuji na SPU v Nitře obor výživa lidí. Začala jsem certifikovaným kurzem výživového poradce, po jehož ukončení jsem zjistila, že mi vědomosti nestačí a potřebuji jít ještě víc do hloubky a získat další vědomosti. Proto se v této oblasti stále aktivně vzdělávám. Založením firmy a stránky www.vyzivajk.sk bych chtěla pomáhat lidem zorientovat se v dezinformacích o výživě a předcházet civilizačním chorobám a narůstající obezitě správnou stravou a životním stylem. Nabízím konzultace, analýzy stravování s vysvětlením chyb, vypracování stravovacího plánu, přednášky s diskusí a tipy na recepty. Nejsem prodejcem žádných výživových doplňků, učím lidi přijímat všechny potřebné živiny stravou. Mám ráda pocit, když vidím, jak moje rady pomáhají. To je můj hnací motor pro další studium a poznání souvislostí v stravování a zdraví.

Líbí se ti náš článek? Sdílej ho na sociálních sítích.