Všechny
Recepty
Stravování
Zdraví
Všeobecné
Cvičení
Hubnutí
Fitshaker podcasty
Proměny
Seberozvoj a motivace
Pro fit maminky
Fit pobyty a dovolené
Myslíme ekologicky!
Těhotenství

Jak si vybrat vhodný lískooříškový krém? Co sledovat na etiketě?

zdravá nutela

Máš ráda oříšková másla, nebo se jim vyhýbáš anebo se bojíš jejich kalorické hodnoty? Na jejich konzumaci a význam ve výživě existuje mnoho názorů. Tady bych ráda dodala, že nadměrné množství jakékoliv potraviny může negativně ovlivňovat naše stravování. Kalorická hodnota složení jednotlivých živin se liší jejich prospěšností. Tuky mají nejvyšší kalorickou hodnotu, ale je rozdíl v jejich kvalitě.

Pokud složení oříškového másla nesleduješ a konzumuješ nekvalitní, kde je podíl oříšků zanedbatelný a v největším množství ho najdeš jen na obrázku obalu, ale naopak v obsahu výrobku se jich nachází mizivé procento, tehdy ti nepřinese benefity, jedině nevzhledné tukové faldíky.

Naopak pokud konzumuješ oříšková másla s kvalitním složením, benefity v podobě zdravých tuků, vitamínů a minerálů pro organismus jsou zaručeny. Z uvedených důvodů je opravdu vhodné sledovat složení potravin. My v článku porovnáváme některá oříšková másla kvůli lepší představě, jaké jsou mezi nimi rozdíly.

Co sledovat na etiketě na oříškových máslech?

V případě oříškových másel nebo pomazánek je nutné si na složení všímat podílu ořechů, tuků, cukru a přidaných aditiv.

V některých případech jde jen o směs cukru často s vysoce zpracovaným nekvalitním tukem (někdy směsí tuků), což je pro metabolismus trávení našeho organismu největší problém při zpracování těchto živin.

Pokud jde o nekvalitní tuky nebo směs tuků, často zpracovaných hydrogenizací (ztužováním), při jejichž výrobě vznikají trans formy mastných kyselin s negativním vlivem na metabolické procesy v našem organismu, jejich konzumace vhodná není.

Cukr a tuk v rozumném množství slouží jako zdroj energie, ale příjem vysokého množství cukru zvedne hladinu glukózy v krvi a následně vylučování hormonu inzulinu. Nadbytek cukru se uloží v podobě tukových zásob do nebezpečného nitrobřišního – viscerálního – tuku. Nevhodnou kombinací neposkytnete svému tělu žádnou výživově hodnotnou potravinu.

zdravá nutela

Co si z toho vzít?

Aneb krátké shrnutí, pokud ses v informacích ztratila nebo se ti nechtělo číst o metabolických procesech našeho organismu.

Je nezbytné všímat si rozdílu mezi složením jednotlivých oříškových másel. Složení s cukrem a tukem na prvním místě znamená, že konzumuješ cukr smíchaný s už nekvalitním tukem, což se automaticky projeví na viditelných tukových zásobách na našem těle, nemluvě o tom, jak trpí orgány uvnitř.

V kvalitních oříškových máslech, jako je Fitnutka nebo i další oříškové pomazánky jiných značek s dobrým složením (naštěstí jich máme na trhu už dostatek), se nacházejí kvalitní oříšky na prvním místě, takže ve výrobku plní funkci zdravého tuku (formy cis, kterou naše tělo zná), který je prospěšný pro naše zdraví a tělo ho metabolizuje správně.

Zároveň jsou oříšky ve vysokém procentuálním poměru k cukru. V některých je přidáno i kakaové máslo, které se získává lisováním fermentovaných sušených, pražených a drcených kakaových semen a dužiny kakaových bobů, což přispívá k dalším nutričně hodnotným látkám výrobku, hlavně díky přítomnosti fenolových sloučenin, které podporují antioxidační schopnosti.

Varianta oříškových másel je vhodná pro lidi, kteří mají problém konzumovat celé plody ořechů − tímto způsobem doplní zdravé tuky.

Porovnání výživových hodnot jednotlivých lískooříškových másel

Běžná známá značka (Nutela) Duo pomazánka (Tesco) Zdravější pomazánka (Fitnutka)
Výživové hodnoty na 100 g*
Energie 546 kcal Energie 555 kcal Energie 593 kcal
Tuky 31,6 g Tuky 33 g Tuky 48,24 g
Nasycené MK 11 g Nasycené MK 6,1 g Nasycené MK 7,27 g
Sacharidy 57,6 g Sacharidy 61 g Sacharidy 24 g
z toho cukry 56,8 g z toho cukry 60 g z toho cukry 21,15 g
Bílkoviny 6 g Bílkoviny 3 g Bílkoviny 12,04 g
Vláknina 1,1 g Vláknina 7,8 g
Sůl 0,114 g Sůl 3 g Sůl 0,1 g

Porovnání složení jednotlivých lískooříškových másel

Běžná známá značka (Nutela) Duo pomazánka (Tesco) Zdravější pomazánka (Fitnutka)
cukr, palmový olej, lískové oříšky (13 %), kakaový prášek se sníženým množstvím tuku (7,4 %), sušené odtučněné mléko (6,6 %), sušená syrovátka, emulgátor: lecitiny (sójové), vanilin cukr, rostlinný olej řepkový, sušené odtučněné mléko (8 %), rostlinný olej palmový, kakaový prášek se sníženým množstvím tuku (2,5 %), sušená syrovátka (mléko), sójová mouka, pasta z lískových oříšků (1 %), emulgátor (sójový lecitin), vanilkový extrakt pražené lískové ořechy 70 %, kokosový cukr 20 %, kakaová hmota (kakaové máslo 53 %)
Výrobek může obsahovat jiné ořechy a vlčí bob.
Vyprodukováno v ekologickém zemědělství.

Porovnání jednotlivých lískooříškových másel

Běžná známá značka (Nutela) Duo pomazánka (Tesco) Zdravější pomazánka (Fitnutka)
Jde o cukrovou pomazánku smíchanou s olejem a emulgátory. Podobné složení jako u prvního výrobku, navíc jsou použity dva druhy olejů, sójová mouka na zahuštění, pouze pasta z lískových oříšků (1 %), takové procento ani chuťově nepocítíme, emulgátor opět sójový lecitin. S uvedeným složením si výrobek zaslouží název oříškové máslo.
První složka cukr znamená největší podíl ve výrobku, palmový olej je náhrada za oříšky, jejichž obsah je jen 13 %, kakaový prášek je se sníženým obsahem tuku (protože z odstraněného tuku se vyrábí kakaové máslo potřebné při výrobě čokolády), odtučněné mléko je zároveň zbavené vitamínů rozpustných v tuku. Výrobek mohl být v procesu zpracování kontaminován jinými ořechy a vlčím bobem ? toto je upozornění pro alergiky. Použity jsou v největším poměru oříšky, kokosový cukr v menším poměru a kvalitní kakaové máslo, které se získává přímo z kakaových bobů, což zaručuje antioxidanty a prospěšné vlastnosti všech použitých potravin.
Sušená syrovátka je přidaná kvůli obsahu bílkovin.
Emulgátor sójový lecitin patří mezi alergeny a v EU je povolen v částečně omezeném množství na jeden výrobek (nikdo nezkoumá, v kolika výrobcích a v jakém množství ho přijímáme).

* Výživové hodnoty se můžou mírně lišit (u cca 15 prozkoumaných výrobků byla kalorická hodnota vždy nad 550 kcal).

oriskovy krem

Jak rozeznat kvalitu?

Určitě se nespoléhejme jen na to, že je oříškové máslo umístěno v oddělení „BIO“.

Toto označení sice znamená, že složky výrobku pocházejí z ekologického zemědělství, neznamená to však, že mají automaticky i kvalitní a nutričně vyvážené složení. Nezapomínejme, že první složka označuje vždy největší podíl ve výrobku, proto by na prvním místě neměl být cukr nebo jeho umělá náhrada.

Moje osobní zkušenost s Fitnutkou

Jestli dovolíte, podělím se s vámi o svoji zkušenost s chutí a složením Fitnutky.

Složení mě velice potěšilo, protože mám ráda oříškové máslo jako doplněk k ovesné kaši k snídani (oves je zdrojem betaglukanu, který je velmi prospěšný pro naši imunitu).

Arašídové máslo mi slouží ke zlepšení chuti, kaši nesladím, jen uvařím vločky ve vodě nebo v mléku se skořicí. Přidáním Fitnutky, která obsahuje lískové oříšky, kokosový cukr i kakaové máslo, vznikne lahodná chuť a vyvážený poměr všech kvalitních živin.

Pro mě a moji rodinu se stala neoddělitelnou součástí naší kuchyně a spíže a takové skvělé složení bychom měli mít u většiny výrobků.

nutela zdrava

Rada na závěr

Oříškové máslo je nutné konzumovat s rozumem a v malém množství jako doplněk k jogurtu, neoslazené ovesné nebo jiné obilninové kaši a podobně...

Nezapomínejme, že ani kvalitní složení jakéhokoliv výrobku z něho nečiní superpotravinu porovnatelnou se základní makroživinou :-), proto pomazánku nevyjídáme lžičkou přímo ze skleničky, i když nás to láká... Odoláme a konzumujeme přiměřené množství.

Zejména v případě, když například k snídani nebo svačině potřebujeme zahnat chuť na sladké nebo doplnit energii, protože jsme právě docvičili. ;-)

A nezapomeňte ji nabídnout i dětem, i když z reklamy znají jiný obal výrobku, ale o složení nic netuší, a věřte, že například na palačinkách jim bude chutnat ještě víc.

Dosáhneme toho, že za hodinu nesáhnou po sladkosti, jako by tomu bylo při konzumaci jiného oříškového másla, kde by dávka cukru a nekvalitního tuku vyvolala v jejich metabolických procesech, zjednodušeně řečeno, opět chuť na sladké.

zdravá čokoládová pomazánka

Jestli sis právě řekla, že vyměníš nekvalitní čokoládovou pomazánku za její zdravější alternativu, budeme rádi, když dáš šanci i naší Fitnutce. A nezapomeň nám potom i napsat, jak ti chutnala. ;-)

Zdroje:

Habán, Habánová, Úprava potravín a stravovanie, 2016, SPU Nitra

J.Suli et al., Zloženie potravín a potravinových surovín, 2019, Osveta

Fotka autora
Jana Kondrcová
Redaktorka ve Fitshakeru

V první řadě jsem matka a manželka. Můj zájem o vliv stravy na naše zdraví začal před několika lety po diagnostikování celiakie a onemocnění mladšího syna. Momentálně studuji na SPU v Nitře obor výživa lidí. Začala jsem certifikovaným kurzem výživového poradce, po jehož ukončení jsem zjistila, že mi vědomosti nestačí a potřebuji jít ještě víc do hloubky a získat další vědomosti. Proto se v této oblasti stále aktivně vzdělávám. Založením firmy a stránky www.vyzivajk.sk bych chtěla pomáhat lidem zorientovat se v dezinformacích o výživě a předcházet civilizačním chorobám a narůstající obezitě správnou stravou a životním stylem. Nabízím konzultace, analýzy stravování s vysvětlením chyb, vypracování stravovacího plánu, přednášky s diskusí a tipy na recepty. Nejsem prodejcem žádných výživových doplňků, učím lidi přijímat všechny potřebné živiny stravou. Mám ráda pocit, když vidím, jak moje rady pomáhají. To je můj hnací motor pro další studium a poznání souvislostí v stravování a zdraví.

Líbí se ti náš článek? Sdílej ho na sociálních sítích.