Všechny
Recepty
Stravování
Zdraví
Všeobecné
Cvičení
Hubnutí
Fitshaker podcasty
Proměny
Seberozvoj a motivace
Pro fit maminky
Fit pobyty a dovolené
Myslíme ekologicky!
Těhotenství

Jak se nedat napálit marketingem potravin? Zjisti, co se skrývá za těmito 7 lákavými nápisy na etiketách!

potraviny
Obaly potravin v supermarketech jsou plné bombastických tvrzení a slibů. Kdo z nás se nesetkal s nápisy jako „bez cukru“ nebo „nízkokalorický“? Na jakém základě dávají výrobci tato označení na potraviny? Jsou označení postavená na reálném základě, nebo jsou jen planými reklamními slogany?

V Evropě, jako všude jinde na světě, roste počet lidí s nadváhou nebo obezitou. Nejsou to hezké statistiky a dobré informace. V Evropě se počet dospělých s nadváhou odhaduje na 53 % populace. Jsou to obyvatelé s BMI 25 a vyšším.

Není nijak překvapivé, že lidé s nadváhou nebo obezitou se pokoušejí se svým tělem něco udělat a zhubnout. Víc než 75 % obézních lidí se pokouší zhubnout. Většina z nich formou omezení kalorického příjmu.

Domnívám se, že přesně na lidi, kteří se pokoušejí zhubnout nebo nikdy nepřibrat a žít zdravěji, je reklama na obalech potravin cílená. Přiznejme si, kdo z nás pravidelně luští etikety potravin během rychlého nákupu po práci a přemýšlení, jestli stihne vyzvednout děti ze školky včas?

I marketingová označení podléhají normám

Označení produktů vycházejí z evropských směrnic a jsou doplněny našimi lokálními nařízeními. Takový právní rámec má každá členská země Evropské unie. Většina označení, která v článku zmíníme, vychází z evropské legislativy.

Jelikož se etikety obsahující složení a energetickou tabulku na balených výrobcích nacházejí vzadu, na přední, tedy viditelnou část obalu se umisťují různé reklamní nápisy, hýřící barvami.

Ty nás mají přesvědčit o tom, že výrobek je zdravý nebo prospěšný pro naše zdraví a potřeby. Už i samotná barva obalu v nás může vzbudit určité pocity a očekávání. Například zelený obal. Co v nás vyvolá? Že je potravina přírodnější? Nebo šetrnější k životnímu prostředí?

reklamní nápisy

1.) Nízkokalorický a nízkoenergetický

Nízkoenergetický je označení potraviny, která má nízkou energetickou hodnotu. To podle normy znamená, že výrobek neobsahuje víc než 40 kcal na 100 g u tuhých potravin nebo víc než 20 kcal na 100 ml u tekutých potravin.

Když je tvrzení uvedené u stolních sladidel, uplatňuje se hranice 4 kcal na porci odpovídající 1 čajové lžičce cukru.

Označení nízkokalorický jsem v evropské legislativě nenašel zakotvené, proto považuji jeho použití za vágní. U nízkokalorických produktů doporučuji dávat si pozor na reálné složení. Víme, že cukr má nižší kalorickou hodnotu než tuk, takže ve výroku se může nahradit tuk cukrem. Pojem lze najít například na odtučněných jogurtech.

Konzumace velkého množství cukru najednou způsobí vlčí hlad dřív, což může vést ke zvýšenému příjmu kalorií. Pro náš organismus je náročné v krátkém čase zpracovat velké množství rychlé energie, což vede k ukládání nadbytečné energie do tukového tkaniva, tedy k přibírání.

Světová zdravotnická organizace doporučuje nepřijmout za den víc než 5 až10 % kalorického příjmu v podobě cukru, což je při příjmu 2 000 kcal denně nepřijmout víc než 100 až 200 kcal energie v podobě cukru, což je 25 až 50 gramů.

jak číst etikety na potravinách

2.) Bez cukru

Označení se může používat jen tehdy, když potravina neobsahuje víc než 0,5 g cukru na 100 g nebo 100 ml. Stejně to platí i pro všechna označení, která mají pro spotřebitele stejný význam jako cukr. Takové potraviny skutečně neobsahují cukr. Mohou však místo něj obsahovat umělá sladidla.

Cukr se na obalech potravin někdy ukrývá pod jinými označeními. Názvy jako sacharóza, maltóza, glukóza, fruktóza, galaktóza, hroznový cukr, hnědý cukr, třtinový cukr, dextróza, nektar z agáve, datlový sirup, rýžový sirup, ječmenný slad, karamel, ovocná šťáva, sušená třtinová šťáva, karobový sirup, med, zlatý sirup jsou také formy cukru. V případě, že některé ingredienci v složení nerozumíme, je vhodné podívat se na obsah cukru přes tabulku výživových hodnot.

Umělá sladidla jsou látky, které navozují sladkou chuť, ale nemají žádné nebo skoro žádné kalorie. Z kalorického hlediska je to lepší alternativa cukru.

Sladidla, která se u nás používají, jsou schválená a bezpečná anebo bezpečná v určitém množství, jako například aspartam. Na překročení množství všeobecně považovaného za bezpečné si musíme dávat pozor sami.

Nadměrný příjem umělých sladidel může u některých citlivých lidí vyvolat průjem, bolesti hlavy nebo trávicí těžkosti.

potraviny bez cukru

3.) S vysokým obsahem bílkovin

Toto tvrzení a každé tvrzení, které může mít stejný význam, se může uvádět jen tehdy, když aspoň 20 % energetické hodnoty potraviny poskytují bílkoviny.

Standardně se můžeme s takovým označením setkat u mléčných výrobků, smoothies, pudingů nebo proteinových tyčinek. Většinou se ke zvýšení obsahu bílkovin používají mléčné bílkoviny, je vhodné prohlédnout si složení, zejména pro alergiky.

Zpravidla není potřeba kupovat každičký produkt se zvýšeným obsahem bílkovin. Jestli potřebuješ navýšit příjem bílkovin, můžeš do svého jídelníčku zařadit i potraviny, které už dostatek kvalitních bílkovin obsahují. Příkladem mohou být vejce, která obsahují 12 gramů bílkovin na 100 gramů. Dalšími dobrými příklady potravin bohatých na bílkoviny jsou libové maso, řecký jogurt, cottage sýr, feta, tvaroh, ořechy, tofu anebo jiné výrobky ze sóji. Pokud už tyto výrobky v jídelníčku máš a přitom stále potřebuješ přijmout víc bílkovin, výrobky s jejich vysokým obsahem mohou být dobrou volbou.
potraviny s vysokym obsahem bilkovin

4.) Nízkotučný

Tvrzení, že je produkt nízkotučný, v tomto znění legislativa nezná. Legislativa hovoří o potravinách s nízkým obsahem tuku, ale patří sem všechna označení, která mají stejný význam.

Patří sem potraviny, které nepřesáhnou hranici 3 gramů tuku na 100 gramů nebo 1,8 gramu na 100 ml. Pro mléko platí hranice 1,5 gramu tuku na 100 ml, tj. polotučné mléko.

Jeden gram tuku má 9 kcal energie, jeden gram cukru nebo jakéhokoliv sacharidu má 4 kcal energie.

Pro lidi, kteří se snaží zhubnout, mohou být takové potraviny dobrým způsobem, jak udržet svůj kalorický příjem na uzdě.

Nízkotučné mléko s obsahem tuku jen 0,5 % má na 100 ml 38 kcal, plnotučné s obsahem tuku 3,5 % až 64 kcal. Podobně by nám to vyšlo u nízkotučných sýrů, tvarohů a podobně.

Nízkotučné potraviny mléčného původu, například nízkotučné sýry, dokážou zasytit, doplnit potřebné bílkoviny a stále udržet nízký kalorický příjem. Takový přístup ke stavbě jídelníčku může být vhodný i pro lidi, kteří sportují a bílkoviny potřebují v dostatečném množství. Pokud si dáš k obědu tučnou rybu a držíš si kalorie na uzdě, nízkotučný řecký jogurt k svačině a nízkotučný sýr k večeři doplní bílkoviny a nepřidají kalorie z tuku.

Tuk přidává do potraviny i chuť, která se odstraněním tuku z potraviny ztrácí. Proto je důležité podívat se, jestli místo tuku není ve výrobku příjemné chuti dosaženo přidáním cukru nebo obdobné látky, která v potravině původně nemá být.
nízkotučný sýr

5.) Light

Pojem „light“ nebo i se sníženým obsahem jakékoliv složky znamená, že výrobek má aspoň o 30 % méně obsahu dané složky, než mají podobné výrobky.

Nevztahuje se na mikroživiny jako vitamíny, minerály a sůl, pokud není specificky uvedeno. Pojem se často uvádí u slazených nápojů, džusů, džemů ve spojení s obsahem cukru.

Například v případě džemů je běžný obsah cukru 52 až 55 gramů na 100 gramů. Ty se sníženým obsahem cukru mají obsah cukru na úrovni 37 až 38 gramů na 100 gramů.

Moje doporučení – podívat se i navzdory nižšímu obsahu jakékoliv látky na energetickou tabulku na etiketě, jestli je pro nás takové snížení dostatečné.
light napoje

6.) Bez GMO

Lidstvo odnepaměti přizpůsobovalo prostředí a organismy kolem sebe tak, jak mu to nejvíc vyhovovalo. Proto jsme vybírali, šlechtili, selektivně rozmnožovali a pěstovali jen ty rostliny, které se nám hodily.

V 70. letech 20. století vědci přišli na to, jak vyvolat žádoucí změny v rostlinách úpravou jejich genetické informace, což umožnilo získat požadované vlastnosti rostliny v krátké době. Příkladem takové žádoucí vlastnosti je, aby rostliny byly odolné vůči určitému typu škůdců.

Geneticky modifikovaný organismus, krátce GMO, je takový, který vznikl pomocí genetického inženýrství. Označení bez GMO značí, že zboží takto modifikovaný organismus neobsahuje.

potraviny bez gmo

7.) Tradiční a poctivý

Pojmy jako tradiční nebo poctivý nemají oporu v legislativě. Navíc se ukazuje, že tato označení zvyšují zájem kupujících.

Pojem „tradiční“ navozuje dojem vyšší kvality nebo zdravějšího produktu, což může, ale nemusí být pravda. U takto označených produktů je skutečně nutné číst složení, protože poctivé buchty nebo tradiční pomazánka mohou být jakékoliv produkty.

Stejně tak pojem „jako od babičky“ je pro legislativu neznámy, tedy vymyšlený marketery.

poctivy chleb

Shrnutí

V článku jsme zmínili několik běžných označení produktů. Mnoho z nich je upraveno legislativou. Marketing produktů je však přizpůsobený našim očekáváním a rychlé době, kdy nakupujeme i na základě emocí, které máme při pohledu na tvar, barvu a první nápis na obalu výrobku.

Proto je důležité kupovat známé produkty, jejichž složení už známe, nebo se na složení a energetickou tabulku vždy podívat. Hlavně u produktů, které se nám snaží navodit dojem, že jsou takové, jako si je pamatujeme z dětství. A ideálně kupovat převážně výrobky, které obal ani nepotřebují.

Vánoce se blíží a ty přemýšlíš čím můžeš obdarovat své blízké? U nás v e-shopu si jednoznačně vybereš svůj fit vánoční dárek, ať už pro někoho z rodiny nebo i pro sebe 😉.

dárky

Zdroje:

EIT Food. (2021). Do food labels promote healthy eating in Europe? Dostupné na internete: https://www.eitfood.eu/blog/do-food-labels-promote-healthy-eating-in-europe

European survey finds over three-quarters of adults with obesity have attempted to lose weight in the past year, but most have been unsuccessful. (2022). Dostupné na internete: The European Association for the Study of Obesity: https://easo.org/european-survey-finds-over-three-quarters-of-adults-with-obesity-have-attempted-to-lose-weight-in-the-past-year-but-most-have-been-unsuccessful/

Freedman, D. H. (2013). The Truth about Genetically Modified Food. Dostupné na internete: Scientific American: https://www.scientificamerican.com/article/the-truth-about-genetically-modified-food/

Lukáš Roubík a kolektív. (2018). Moderní výživa ve fitness a silových sportech. Praha: Erasport.

Lustig, R. H. (2015). Cukor - náš zabijak. Brno: CPress.

Overweight and obesity - BMI statistics. (2019). Dostupné na internete: Eurostat Statistics Explained: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Overweight_and_obesity_-_BMI_statistics

Science and History of GMOs and Other Food Modification Processes. (2023). Dostupné na internete: U.S. Food 7 Drug Administration: https://www.fda.gov/food/agricultural-biotechnology/science-and-history-gmos-and-other-food-modification-processes

Úradný vestník Európskej únie. (30. 12 2006). Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady č. 1924/2006. Dostupné na internete: Úradný vestník Európskej únie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006R1924&from=GA

WHO calls on countries to reduce sugars intake among adults and children. (2015). Dostupné na internete: World Health Organization: https://www.who.int/news/item/04-03-2015-who-calls-on-countries-to-reduce-sugars-intake-among-adults-and-children

Fotka autora
Miroslav Ort
Redaktor ve Fitshakeru

Moje dlouhodobé zdravotní problémy mě přivedly ke zvýšené péči o své zdraví. Cvičení se pravidelně věnuji už od střední školy a pohltilo mě natolik, že jsem se stal certifikovaným fitness trenérem a výživovým poradcem. Vědomosti si však dál rozšiřuji prostřednictvím kurzů nebo čtením odborné literatury. V roce 2019 jsme s manželkou založili projekt www.zdravievosvojichrukach.com, jehož cílem je vzdělávat lidi v různých tématech a oblastech zdraví, ať už fyzického, emocionálního nebo mentálního. Témata, kterým se věnuji, jsou právě dlouhodobě udržitelný životní styl, vyvážená strava a pohyb. Můj pohled se ve značné míře opírá o studie a vědecké poznatky. Aktuálně nabízím několik možností edukace, a to prostřednictvím workshopů, online programů, blogů a individuálních konzultací.

Kategorie

Líbí se ti náš článek? Sdílej ho na sociálních sítích.